Emne - Kvantitativ metode 2 - PSYK4317
PSYK4317 - Kvantitativ metode 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet bygger videre på den grunnleggende forståelsen av kvantitativ forskning. Dette emnet går grundig gjennom de mest anvendte statistiske analyser innen kvantitativ psykologisk forskning og de vanligste datainnsamlingsmetodene (spørreskjema, eksperiment og registerdata). De statistiske analysene som gjennomgås omfatter i hovedsak ANOVA (ulike varianter utover enveis, f.eks. faktoriell/mixed), multippel regresjon, og utforskende faktoranalyse. I gjennomgangen av disse analysene legges det vekt på kriterier for valg av riktig statistisk test, analyse av forutsetninger og ikke minst tolkninger av resultatene fra disse testene i lys av forskningsdesignet som er benyttet. Studentene vil få en innføring i hvordan de kan undersøke og forstå interaksjonseffekter. Emnet legger også vekt på effektstørrelser og statistisk styrke.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studenten har inngående kunnskap om kvantitative forskningsdesign og statistiske analyser benyttet innenfor psykologi.
- Studentene har kjennskap til utregning og tolkning av interaksjonseffekter, effektstyrker, konfidensintervall og vurdering av statistisk styrke.
- Studentene har grunnleggende kjennskap til vurdering av psykometriske egenskaper ved et instrument.
Ferdigheter:
- Studenten kan utføre alle steg i forskningsprosessen , fra å formulere problemstilling og utlede testbare hypoteser basert på problemstillingen, samle inn data, klargjøre datasett, håndtere manglende data, selvstendig begrunne valg av statistiske analyser, utføre analysene og tolke resultatene selvstendig i lys av styrker og utfordringer ved forskningsdesignet.
- Studentene kan vurdere statistisk styrke og kan tolke effektstørrelser.
- Studenten kan rapportere og diskutere resultatene fra analysene og gjøre rede for begrensninger knyttet til generalisering av resultatet.
Generell kompetanse:
- Studenten kan kritisk analysere og formidle relevant forskning, og behersker metodiske og statistiske uttrykksformer.
- Studenten har utviklet et kritisk perspektiv for å vurdere anvendelsesområde for ulike statistiske tester, kjenner til viktigheten av statistisk styrke og effektstørrelser.
- Studenten har innsikt i bruksområder, fordeler, forutsetninger og begrensninger med de ulike statistiske tester samt kvantitativ metode generelt.
- Studenten kan, under veiledning, gjennomføre et kvantitativt forskningsprosjekt, inkludert datainnsamling, analyse og presentasjon av resultatene i henhold til etablert praksis (APA) og forholde seg til etiske retningslinjer og gjeldende lovverk som omfatter helseforskning.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- En skriftlig innlevering
Mer om vurdering
Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)
Forkunnskapskrav
PSYK4120, PSYK4111, PSY1011, PSY1111 eller tilsvarende.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSY2017 | 7.5 | HØST 2021 | |
PSYPRO4317 | 7.5 | HØST 2021 | |
PSY2117 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 04.12.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 lyseblå sone Sluppenvegen 14 11 SL311 brun sone Sluppenvegen 14 54 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"