course-details-portlet

PSY6018 - Selvrefleksjon, egenutvikling og stressmestring

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Semesteroppgave 100/100

Faglig innhold

Kurset vil tilby teoretiske perspektiv, begrep og praksisformer som omhandler hvordan man kan få til økt selvrefleksjon, egenutvikling og mestring av stress i liv og arbeidsliv. Vi vil tilby innsikter fra østlig visdom og vitenskap, som yogapsykologiske begrep for menneskers transformasjon, selvregulering og utvikling. Vi vil også basere oss på sentrale perspektiv og begrep fra analytisk psykologi og dybdepsykologi, især aktiv imaginasjon som inndrar kreativitet i egenutvikling. Alle disse er holistiske perspektiv, som fokuserer på det hele menneske og på transformasjon, noe som er sentralt for oss. Vi vil også vektlegge faktorer som fremmer helse (mentalt og kroppslig) og opplevd mening (salutogenese). Kurset blir både teoretisk og erfaringsbasert, med vekt på aktiv deltakelse.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført kurs skal deltakeren ha innblikk i teorier, begrep og praksiser av relevans for å jobbe med evne til selvrefleksjon, egenutvikling og stressmestring.

Ferdigheter:

Etter fullført kurs skal deltakeren kunne bidra til egen og andres selvrefleksjon, egenutvikling og stressmestring.Deltakeren skal kunne ta i bruk sentrale analytisk-,dybde- og yogapsykologiske begrep og innsikter, for å fremme evne til selvrefleksjon, egenutvikling og stressmestring, i arbeidsliv og andre livssettinger.

Generell kompetanse:

Etter fullført kurs skal deltakeren ha analytiske innsikter, begrep og praksiserfaringer for å kunne bidra til refleksjon, egenutvikling og stressmestring og dermed bidra til mer arbeids- og livsglede, bedre helse og bedre relasjoner.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet består av en 2-timers nettsamling og en 5-dagers samling i Trondheim.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på samling
  • Presentasjon av tema for semesteroppgave

Mer om vurdering

Kurset avsluttes med en semesteroppgave/essay på ca. 10-12 sider. Tema og problemstillinger må være knyttet til det overordnede tema for kurset og bestemmes i samarbeid med kurslederne. Oppgaven kan være teoretisk eller en (teoretisk basert) refleksjon over praksis.

Frist for å levere semesteroppgave blir 1.november 2024.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for psykologi (IPSEVU)

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Kursmateriell

Hagen, Ingunn (2018): Lykkeverktøy for fagfolk som jobbar med menneske. Oslo: Cappelen Damm.

Jung, Carl Gustav.; Chodorow, Joan (1997) Jung on Active Imagination. Pocket eller heftet utgave. 1997.

I tillegg vil pensum bestå av ulike artikler om sentrale begrep og innsikter i analytisk psykologi, dybde-psykologiske, yogapsykologiske og andre holistiske tradisjoner. Det vil også være rom for selvvalgt faglitteratur, særlig ved skriving av semesteroppgave/essay.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Semesteroppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Semesteroppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU