Emne - Ressurser for inkludering i arbeid - PSY6014
PSY6014 - Ressurser for inkludering i arbeid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Kurset gjennomgår relasjonell teori og systemkompetanse som er relevant for arbeidsinkludering og for praktisk arbeid med arbeidsinkludering. En systemisk forståelse av arbeidsinkludering betyr å desentralisere problemer og løsninger fra individet for å se på de sosiale, kulturelle og fysiske realiteter som påvirker individers muligheter for arbeidsinkludering. For at slikt arbeid skal kunne ha den tiltenkte effekt er samhandlings og systemisk kompetanse en forutsetning. I samsvar med det, vil kurset legge stor vekt på både kunnskap om og erfaringer med samhandlingsmodeller, fra individ til systemnivå. Hvordan man kan jobbe både med individuell tilpasning og helhetlige og systemiske tilnærminger vil vektlegges.
Kurset vil ta opp nyere, relevant teori og empiri om betydningen av individuell og systemisk tilpasning for effekt av arbeidsinkluderende intervensjoner og gi anledning til å anvende dette lokalt i den enkeltes arbeidssituasjon. Kurset har et bredt perspektiv og tar opp både arbeidsrettet rehabilitering og annen type rehabilitering som er relevant for arbeidsinkludering og intervensjoner for å mobilisere restarbeidsevne kan også bli tatt opp i kurset. Kurset vil også ta opp rammebetingelser og forutsetninger for at arbeidsinkluderende intervensjoner skal lykkes. Kurset vil vektlegge en bred tilnærming til arbeidsinkludering. Sentralt i teorigrunnlaget er en antagelse om at arbeidsinkludering også handler om myndiggjøring [empowerment], mestringstro, felleskapsfølelse, tilhørighet, og fremtidstro, samt hvordan arbeidsinkludering også innbefatter inkludering i lokalsamfunn og storsamfunnet. Det vil legges særlig vekt på enkeltindividers, lokalsamfunns og systemers ressurser i slikt arbeid.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studentene skal få:
- Kunnskap om relevant teori og empiri innenfor arbeidsinkludering/ arbeidsrettede tiltak.
- Kunnskap om de viktigste arbeidsmetoder og intervensjoner som anvendes i praksisfeltet med spesiell vekt på norske forhold.
- Kunnskap om praktiske erfaringer og «best practice» innenfor metoder for arbeidsinkludering/ arbeidsrettede tiltak.
- Kunnskap om metoder for å vurdere kvaliteten i evaluering av intervensjoner.
- Kunnskap om samfunnsmessige og politiske rammebetingelser og betydningen av det sosiopolitiske miljø for vellykket inkludering.
- Avansert kunnskap innen relasjons og samhandlingskompetanse samt ressursstyrkende arbeid med individ i arbeidsrettede tiltak eller rehabilitering.
- Kunnskap om viktigheten av holdninger, menneskesyn og stigma i hjelpesystemet.
FERDIGHETER
Studentene skal kunne:
- Analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning knyttet til relasjons-og samhandlingskompetanse samt ressursstyrkende arbeid.
- Bruke relevante metoder for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte. De skal kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning.
- Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer knyttet til eget arbeid.
- Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder (offentlige utredninger, internasjonal og nasjonal forskning, media) og anvende disse i faglige resonnementer og drøftinger.
KOMPETANSE
Studentene skal kunne:
- Analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter i sitt arbeid.
- Formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske relasjons, samhandlings og ressursstyrkende arbeid i sitt arbeid.
- Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten og de skal kunne bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i sitt arbeid.
- Reflektere over egen praksis og bruke nye verktøy i et utviklingsprosjekt og en semesteroppgave som tar opp en eller flere relevante problemstillinger i sitt arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid med vekt på kritisk refleksjon over egen og andres praksis, intervensjonsmetoder og evalueringsformer.
Mer om vurdering
Semesteroppgave
- Semesteroppgaven skrives fortrinnsvis i samarbeid med egen arbeidsplass og basert på data som enten samles inn i forbindelse med arbeidet eller som alt er tilgjengelig hos egen arbeidsgiver.
- Semesteroppgaven skal gi spesialisering innenfor studentens nåværende arbeidsfelt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for psykologi (IPSEVU)
Etter- og videreutdanning ved Institutt for psykologi på masternivå (IPSEVUM)
Forkunnskapskrav
Bachelor i helse, sosial, samfunns- eller pedagogikk/utdanningsvitenskap, eller andre bachelorgrader som er relevante (for eksempel bakgrunn i administrasjon).
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Oppgave
100/100
Innlevering
02.09.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"