course-details-portlet

PSY3101 - Forskningsmetode - kvalitativ

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

Emnet bygger på tidligere innføringer i datainnsamlingsmetoder og forskningsstrategier i kvalitativ forskning. Emnet går i dybden innen flere kvalitative forskningsretninger og -metoder, der studentene får en mer grunnleggende forståelse av tolkningsstrategier og de språklige, kulturelle og historisk forankringene av disse metodene. Kurset begynner med en innføring i ulike hermeneutiske strategier, for deretter å gi en grundig innføring i fenomenologien, både som vitenskapsteoretisk posisjon og som metode. I denne sammenheng står problemstilling, hypotesedannelser, logiske slutninger og definisjonsformer sentralt. Videre vil kurset gi teoretiske og praktiske innføringer i aksjonsforskning, tematisk innholdsanalyse, narrative analyser, diskursanalyser og posisjoneringsteori i tillegg til Grounded Theory i kombinasjon med programvare. Kurset vil ta utgangspunkt i problemstillinger den enkelte student ønsker å arbeide videre med.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Studenten har ervervet avanserte kunnskaper og en spesialisert innsikt i kvalitative forskningsstrategier
  • har inngående kunnskaper om de vitenskapsteoretiske begrunnelsene for de kvalitative metodene
  • vet om de faglige implikasjonene ved anvendelsene av kvalitative metoder og kan argumentere for deres eventuelle relevans i løsningen av aktuelle samfunnsspørsmål.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kvalitative metoder på en begrunnet måte innen aktuelle undersøkelser innen psykologi
  • kan på et selvstendig og kritisk grunnlag analysere og ta stilling til hvordan et kvalitativt forskningsdesign skal utformes
  • kan gjøre et effektivt valg av forskningsmetode på bakgrunn av og tilpasset den aktuelle problemstillingen
  • kan analysere og skjønne nye kvalitative metoder og vurdere nytten ved dem på en kritisk og selvstendig måte
  • kan på et selvstendig grunnlag vurdere forskningsetiske implikasjoner av selve metoden som anvendes for de som er involvert, men også når det gjelder egen forskningsetisk etterrettelighet

Generell kompetanse

Studenten:

  • har opparbeidet en generell kompetanse til å tenke prinsipielt og logisk omkring en problemstilling knyttet til kvalitative metoder,
  • har opparbeidet en evne til å anvende systematiske tolkningsstrategier
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitative metoder
  • kan anvende kunnskapene og ferdighetene inne kvalitativ metode på avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle sitt arbeid, og beherske fagets uttrykksformer på en forståelig måte
  • kan kommunisere bredt det mest sentrale i de faglige problemstillingene, analysene og konklusjonene
  • kan bidra til nytenkning i bruken av kvalitative metoder og dermed være aktiv i innovasjonsprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

Samlingsbaserte forelesninger.

Mer om vurdering

Ved stryk kan skriftlig eksamen tas i påfølgende semester.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram:

Psykologutdanning, 6-årig løp (CPSY6)

Psykologi (MPSY)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PSY3001 7.5 HØST 2012
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 27.11.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL123 Sluppenvegen 14 1
SL274 Sluppenvegen 14 1
SL271 Sluppenvegen 14 1
SL120 Sluppenvegen 14 2
SL111 orange sone Sluppenvegen 14 51
SL317 Sluppenvegen 14 1
SL318 Sluppenvegen 14 1
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU