Emne - Forskningsmetode - kvantitativ - PSY3100
PSY3100 - Forskningsmetode - kvantitativ
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet bygger på og viderefører regresjonsanalyse, variansanalyse (ANOVA), og prinsipal komponent analyse/faktoranalyse. Herunder tar emnet for seg også flere andre avanserte førstegenerasjons statistiske analyser som logistisk regresjon, repeated measures og mixed desing ANOVA som ofte brukes i psykologi. Videre, går emnet grundig gjennom en andregenerasjons multivariate statistisk analyse, nemlig den varians-baserte tilnærmingen til strukturelle liknings modellering (dvs. PLS-SEM). I gjennomgangen av disse statistiske analysene, legges det vekt på en sterk konseptuell forståelse og anvendelse ved hjelp av relevante statistiske programvarer.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Kandidaten besitter en avansert forståelse av generell lineær modellering.
- Kandidaten har oppnådd en solid innsikt i tradisjonelle multivariate statistiske analyser.
- Kandidaten har inngående kunnskap om partial least squares structural equation modeling.
Ferdigheter:
- Kandidaten mestrer valg av optimale multivariate analyser for ulike forskningsspørsmål.
- Kandidaten kan selvstendig anvende disse analysemetodene i forbindelse med sin masteroppgave.
- Kandidaten kan anvende og tolke resultatene ved hjelp av statistiske programvareverktøy.
Generell kompetanse:
- Kandidaten har en dyp forståelse av behovet for en multivariate tilnærming til dataanalyser.
- Kandidaten har en god forståelse av fordelene/nødvendigheten av egnete teknikker for å analysere latente variabler.
- Kandidaten er i stand til å selvstendig anvende statistiske metoder fra kurset i arbeidslivsrelevante situasjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbaserte forelesninger.
Mer om vurdering
Ved stryk kan skriftlig eksamen tas i påfølgende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (MPSY)
Psykologutdanning, 6-årig løp (CPSY6)
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende forståelse av ANOVA, multiple regresjon og faktoranalyse.
Forkunnskapskrav
Statistikk/kvantitativ metode emne fra bachelornivå.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSY3001 | 7.5 | HØST 2012 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 17.12.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL520 Sluppenvegen 14 3 SL326 Sluppenvegen 14 1 SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 3 SL311 grønn sone Sluppenvegen 14 48 SL238 Sluppenvegen 14 1 SL121 Sluppenvegen 14 1 SL515 Sluppenvegen 14 1 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 03.06.2025 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 brun sone Sluppenvegen 14 2
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"