Emne - Forskningsdesign: prosessen fra idé til psykologisk kunnskap - PSY2122
Forskningsdesign: prosessen fra idé til psykologisk kunnskap
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en introduksjon til prosessen i ulike typer forskningsprosjekter. Det vil være fokus på muligheter og begrensninger med forskningsspørsmål i forskjellige design, forskerens vitenskapsteoretiske posisjon, og metode for innsamling av data. I undervisningen vil psykologiens bidrag til vitenskap drøftes, og planlegging og gjennomføring av psykologisk forskning tematiseres. Kurset vil fungere som en brobygger til bacheloroppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten har
- kunnskap om prosessen bak forskning - fra idé og teori til produksjonen av og bidrag til kunnskap
- kunnskap om forskningsdesign og om anvendbarheten til de ulike typer design.
- kjennskap til kvalitetskriterier for god forskning knyttet til design og designets egenart
Ferdighetsmål:
Studenten kan
- utarbeide forskningsspørsmål tilpasset ulike design basert på kunnskapshull
- designe et forskningsprosjekt med utgangspunkt i en problemstillin.
- reflektere over egnetheten til ulike forskningsdesign for å besvare gitte psykologiske problemstillinger
- argumentere for hvordan resultatene fra et gitt forskningsprosjekt kan bidra til å fylle et definert kunnskapshull
Generell kompetanse:
- Studenten har utviklet evnen til å reflektere og tenke kritisk over hvordan psykologiske forskningsprosjekter designes og gjennomføres.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og kollokvier.
Obligatoriske aktiviteter
- Flervalgsspørsmål (multiple choice)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (BPSY)
Psykologutdanning (CPSYR)
Forkunnskapskrav
PSY1011 eller tilsvarende.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PSY2022 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Psykologi
- Samfunnsfag og psykologi