course-details-portlet

PSY2117

Kvantitativ metode 2

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet bygger videre på den grunnleggende forståelsen av kvantitativ forskning. Dette emnet går grundig gjennom de mest anvendte statistiske analyser innen kvantitativ psykologisk forskning og de vanligste datainnsamlingsmetodene (spørreskjema, eksperiment og registerdata). De statistiske analysene som gjennomgås omfatter i hovedsak ANOVA (ulike varianter utover enveis, f.eks. faktoriell/mixed), multippel regresjon, og utforskende faktoranalyse. I gjennomgangen av disse analysene legges det vekt på kriterier for valg av riktig statistisk test, analyse av forutsetninger og ikke minst tolkninger av resultatene fra disse testene i lys av forskningsdesignet som er benyttet. Studentene vil få en innføring i hvordan de kan undersøke og forstå interaksjonseffekter. Emnet legger også vekt på effektstørrelser og statistisk styrke.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Studenten har inngående kunnskap om kvantitative forskningsdesign og statistiske analyser benyttet innenfor psykologi.
  • Studenten har kjennskap til utregning og tolkning av interaksjonseffekter, effektstyrker, konfidensintervall og vurdering av statistisk styrke.
  • Studenten har grunnleggende kjennskap til vurdering av psykometriske egenskaper ved et instrument.

Ferdigheter:

  • Studenten kan utføre alle steg i forskningsprosessen, fra å formulere problemstilling og utlede testbare hypoteser basert på problemstillingen, samle inn data, klargjøre datasett, håndtere manglende data, selvstendig begrunne valg av statistiske analyser, utføre analysene og tolke resultatene selvstendig i lys av styrker og utfordringer ved forskningsdesignet.
  • Studenten kan vurdere statistisk styrke og kan tolke effektstørrelser.
  • Studenten kan rapportere og diskutere resultatene fra analysene og gjøre rede for begrensninger knyttet til generalisering av resultatet.

Generell kompetanse:

  • Studenten kan kritisk analysere og formidle relevant forskning, og behersker metodiske og statistiske uttrykksformer.
  • Studenten har utviklet et kritisk perspektiv for å vurdere anvendelsesområde for ulike statistiske tester, kjenner til viktigheten av statistisk styrke og effektstørrelser.
  • Studenten har innsikt i bruksområder, fordeler, forutsetninger og begrensninger med de ulike statistiske tester samt kvantitativ metode generelt.
  • Studenten kan, under veiledning, gjennomføre et kvantitativt forskningsprosjekt, inkludert datainnsamling, analyse og presentasjon av resultatene i henhold til etablert praksis (APA) og forholde seg.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og øvinger.

Obligatoriske aktiviteter

  • En skriftlig innlevering

Mer om vurdering

Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (BPSY)

Forkunnskapskrav

PSY1120, PSY1011, PSY1111, PSYPRO4111, PSYK4111 eller tilsvarende

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PSYK4317 7,5 sp Høst 2023
PSY2017 7,5 sp Høst 2023
PSYPRO4317 7,5 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Psykologi
  • Samfunnsfag og psykologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi