Emne - Psykologiske perspektiver på læring og ferdighetsutvikling - PSY2023
Psykologiske perspektiver på læring og ferdighetsutvikling
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er et fordypningskurs i læring og ferdighetsutvikling sett fra kognitive-, biologiske-, sosiale- og utviklingspsykologiske perspektiver. Sentralt står teorier innen utvikling og læring og hvordan disse kan benyttes for å utvide kunnskapen om hvordan og hvorfor ferdigheter utvikles og læres innenfor for eksempel lesing og skriving, matematikk og motorikk. Det vil også bli fokus på både læring og utviklingsvansker og ekspertise.
Emnet er områdeemne for program innenfor studieområdet samfunnsvitenskap. Sjekk studieplanen for det enkelte studieprogram for mer informasjon om områdeemne. Emnet tilhører den generiske tematikken kunnskap, læring og danning.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studenten har en dypere forståelse for kognitive, biologiske, sosiale og utviklingspsykologiske perspektiver på læring og ferdighetsutvikling.
Ferdigheter
Studenten kan
- fremme refleksjoner for hvordan ulike psykologiske teorier kan anvendes på praktiske problemstillinger knyttet til læring og ferdighetsutvikling
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff innen området læring og ferdighetsutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevant fagstoff innen området
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier innen læring og ferdighetsutvikling
- kan forstå sammenhengen mellom sentrale teorier og anvende dem i praksis.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger. Noen forelesninger kan bli gitt på engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PSY2020 | 7,5 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Bevegelsesvitenskap
- Pedagogikk
- Psykologi