Emne - Integrasjonsprosjekt - PROG2052
PROG2052 - Integrasjonsprosjekt
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjekt
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjekt | 100/100 |
Faglig innhold
PROG2052 er et emne med et gruppeprosjekt der studentene kombinerer og viderefører temaer fra en rekke enkeltemner de har i studiet. Studentene vil i sitt prosjekt integrere og jobbe med temaer som eksempelvis mobil/web applikasjoner, distribuerte/sentraliserte løsninger, grafikk/spillprogrammering, kunstig intelligens, databaser, skyteknologier, nettverk eller virtualising.
Gjennom prosjektarbeidet kommer studentene til å jobbe med temaene smidige utviklingsprosesser, prosjektplanlegging, kravspesifisering, design, implementering, testing, bærekraft, kunstig intelligens, informasjonssikkerhet og dokumentasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap : Kandidaten skal i integrasjonsprosjektet anvende den samlede kunnskap fra emnene i de fire første semestrene. Gjennom et konkret utviklingsprosjekt får kandidaten forståelse for hvordan kunnskap fra studiet settes i sammenheng. De utvider egen kunnskap ut fra behov som oppstår i sitt prosjekt innen temaer de i tidligere emner er introdusert for og øker kunnskapen innen aktuelle programmeringsspråk.
Ferdigheter : Kandidaten får ferdigheter i å anvende opparbeidet kunnskap innen programmering og informatikk ved å utvikle en fungerende applikasjon som dekker teknologiske og bruksmessige aspekter. Oppnår ferdigheter innen programmering av enten en mobilapplikasjon, en skyløsning, en web-applikasjon, en virtualiseringsapplikasjon, et dataspill eller en annen relevant programvare. Får erfaring med å utvikle konkret løsning og grunngi valg man har foretatt på veien fra en prosjektide til programvare. Prosjektarbeidet gir utvidet erfaring i anvendelse av utviklingsverktøy og kompetanse innen testing og dokumentasjon av prosess og applikasjon. Emnet gir erfaring med smidig arbeidsmetodikk, teknologivurderinger, valg av utviklingsplattform og oppsett av utviklingsmiljø. Kandidaten får økt bevissthet rundt anvendelse av kunstig intelligens som verktøy innen programvareutvikling.
Generell kompetanse: Kandidatene får innsikt i og erfaring med gruppearbeid. Kompetansen innen faglig argumentasjon økes og kandidatene får erfaring med å analysere programvaren man utvikler i et bærekraftperspektiv.
Læringsformer og aktiviteter
Prosjektarbeid med løpende veiledning gjennom semesteret. Grupper på 3-4 studenter. Enkelte ressursforelesninger. Studentpresentasjoner.
Mer om vurdering
Prosjektet gjennomføres i grupper på 3-4 studenter som leverer både prosjektrapport, programvare og en demonstrasjonsvideo.
Prosjektet skal resultere i en fungerende programvare eller en omfattende prototype der kandidatene gjennom semesteret har integrert og videreført kunnskaper fra minimum to av emnene Kunstig intelligens, Grafikkprogrammering, Skyteknologi, Bildebehandling, Mobilprogrammering, Webteknologier, Databaser, Nettverk, Programvaresikkerhet og Spillprogrammering.
Både prosjektrapport, demonstrasjonsvideo og programvare teller i vurderingen hvor gruppens profesjonalitet i prosjektstyring, programvareutvikling og gjennomføringsevne vektlegges.
Av rapporten skal det fremgå hva studentene skulle løse og hvordan løsningen deres ble, inkludert faglige vurderinger av alternativer. Studentenes arbeidsform, dokumentasjon, verktøybruk (inkludert kunstig intelligens), tilnærming til testing, håndtering av informasjonssikkerhet og bærekraft er blant forholdene som bør belyses i rapporten. Kvaliteten på både kildekode og programvaredesign teller inn i vurderingen av rapport og programvare.
Studentene i gruppen får samme karakter. I særskilte tilfeller kan det åpnes for avvikende gruppestørrelse eller individuell karaktersetting.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital infrastruktur og cybersikkerhet (BDIGSEC)
Programmering (BPROG)
Anbefalte forkunnskaper
I emnet integreres kunnskap kandidatene har opparbeidet gjennom de første to årene av studiet. Studentene anbefales å ha minimum 105 studiepoeng fra studiets emner.
Forkunnskapskrav
Minimum 95 studiepoeng fra studiets emner.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjekt
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Prosjekt
100/100
Innlevering
06.12.2024
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"