Emne - Fagdidaktikk i engelsk og fremmedspråk - deltid - PPU4540
PPU4540 - Fagdidaktikk i engelsk og fremmedspråk - deltid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Fag 1
Karakter: Bokstavkarakterer
Termin:
Vår
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
FoU-rapport | 1/3 | |||
Arbeider | 1/3 | |||
Hjemmeeksamen | 1/3 | 8 timer |
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Fag 2
Karakter: Bokstavkarakterer
Termin:
Vår
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 1/2 | |||
Hjemmeeksamen | 1/2 | 8 timer |
Faglig innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Sammen med emnene i pedagogikk og praksis gir det grunnlag for å undervise på trinn 5-13. Veiledet praksis er en integrert del av studiet.
Dette fagdidaktikkemnet er felles for fagene engelsk, fransk, spansk og tysk. Studenten skal ha fordypning i ett av disse fagene, og valg av fordypning forutsetter at studenten er vurdert som kvalifisert for faget ved opptak til studieprogrammet.
Emnet omhandler forhold som vedrører undervisning og læring i fagene. Læring omfatter både kognitive, kroppslige, estetiske og skapende læringsprosesser. Dette i relasjon til affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser. Emnet gir et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori. Å analysere og se sammenhenger mellom ulike perspektiver, teorier og forskningsstudier inngår i læringsmålene for emnet. Kunnskap og innsikt i fagdidaktisk teori og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
- har bred kunnskap om ulike arbeidsmetoder i faget, samt ulike læringsarenaer, læremidler og uttrykksformer, og om ulike former for vurdering og testing i fagene, både nasjonalt og internasjonalt
- har god kunnskap om elevmangfold og elevers læring, samt bruk av læringsstrategier i faget
- har bred kunnskap om opplæringsloven og gjeldende læreplan i faget og kan anvende kunnskapen i planlegging og gjennomføring av undervisningen
- har bred kunnskap om fagets plass, utbredelse, egenart og utvikling som vitenskaps- og skolefag og kan begrunne fagets plass i skolen og dets samfunnsmessige relevans
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori om undervisning og elevenes læring i fagene
- kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning
- kan lede elever i et læringsfellesskap og kan tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever i den hensikt å fremme elevenes faglige og sosiale læring og utvikling
- kan analysere læreplaner og bidra i utvikling av lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen læring og faglig utvikling
- kan anvende kunnskap om barn og unges utvikling, samt former for ungdomskultur knyttet til undervisning og læring i fagene, og kan bruke denne kunnskapen til å gjøre informerte valg av lærestoff og arbeidsmåter i faget
- kan anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, bidra i utviklingsarbeid, og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov basert på forskning, teori og erfaring
- kan bygge relasjoner og samarbeide med elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
- kan formulere, undersøke og drøfte problemstillinger gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens utvikling
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere hensiktsmessige skriftlige og muntlige faglige resonnement knyttet til relevante fagdidaktiske og fagetiske problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Fagdidaktikken i lærerutdanningen går over fire semester. For å realisere målene i emnet kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, og refleksjon. Dette innebærer nært samarbeid med praksisfeltet og pedagogikken i forberedelse og oppfølging av praksisopplæringen og i utviklingen av lærerrollen. I undervisningen blir det vektlagt varierte og eksemplariske arbeidsformer. Det vil være en veksling mellom undervisning i storgrupper og arbeid i mindre grupper med og uten lærerveiledning. Det legges vekt på tverrfaglighet, blant annet ved gjennomføring av et gruppebasert FoU-prosjekt ned tilhørende prosessrapport.
Obligatoriske aktiviteter
- FoU-arbeidskrav
- 75% deltakelse i undervisning
- Oppgave
- Arbeider til veiledning
Mer om vurdering
Vurdering av den obligatoriske aktiviteten «Arbeider til veiledning» og sluttvurdering av vurderingsdelen «Arbeider» skjer i andre semester. Vurderingsordningen skal ivareta studentens fordypningsfag, og vurderingsbesvarelsene skal skrives på språket studenten har valgt som fordypning i emnet der ikke annet er oppgitt. For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplan og eget dokument som beskriver FoU-prosjektet.
En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering. Ved stryk på delvurdering «Arbeider», kan denne leveres som en utbedret versjon en gang til. Emnet består av flere delvurderinger, og studenten(e) kan klage først når alle delkarakterer i emnet er kunngjort. Studenten må angi hvilken eller hvilke delvurdering(er) klagen gjelder.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fleksibel PPU for allmennfag (FPPU-A)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PPU4541 | 15.0 | HØST 2022 | |
PPU4546 | 15.0 | HØST 2022 | |
PPU4241 | 15.0 | HØST 2022 | |
PPU4246 | 15.0 | HØST 2022 | |
PPU4651 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4652 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4653 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4656 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4657 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4658 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4659 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4644 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU4650 | 7.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 3
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Termin nr.: 4
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Tysk, Engelsk, Spansk, Fransk, Norsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Fagdidaktikk
- Fransk
- Fremmedspråk
- Spansk
- Tysk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Fag 1
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 1/3
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Arbeider 1/3 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD FoU-rapport 1/3
-
Rom Bygning Antall kandidater
Vurderingsordning: Fag 2
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 1/2 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Arbeider 1/2 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"