Emne - Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid - PPU4512
Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er en del av fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Emnet er beregnet på studenter i praktisk-pedagogisk utdanning som har kun ett undervisningsfag. Emnet tar sikte på å gi innsikt og faglig-etisk klokskap i arbeidet med å utvikle robuste og trygge læringsmiljø som inkluderer et mangfold av elever, gjennom motiverende, varierte, fleksible og utbytterike læringsprosesser. Teoretisk og praktisk tilnærming til tilpasset opplæring gir muligheter til kritisk å undersøke og reflektere over hensyn knyttet til læreres profesjonelle arbeid i det mangfoldige klasserommet. Skolens oppdrag og formelle prosedyrer blir spesielt aktualisert i tilfeller der elever ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Kritisk undersøkelse av didaktiske og etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til læreres undervisning i klasserommet, er en viktig beredskap når elever har behov for spesiell tilrettelegging og/eller individuell opplæringsplan (IOP) i ett eller flere fag.
Læringsutbytte
Til grunn for vurdering av læringsutbytte ligger det å kunne snakke, lese og skrive et fagspråk som danner studenten til å bli en selvstendig lærer.
Studenten
- kan vise årvåkenhet overfor læringsmiljøet, kan anvende kunnskap om relasjonsbasert læringsledelse og konflikthåndtering, og kan sette i verk forebyggende relasjonsarbeid
- kan opptre profesjonelt og etisk etterrettelig, basert på verdier som ligger til grunn for en inkluderende skole.
- kan kritisk reflektere over hvordan faglige og pedagogiske prioriteringer og praksiser gir ulike betingelser for å ivareta målet om inkludering i skolen
- kan analysere og planlegge undervisning med mål om å ivareta ulike elevers behov for tilrettelegging
- har kunnskap om forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning og samarbeid med relevante faginstanser
Læringsformer og aktiviteter
Studiet sikter mot å utvikle en eksemplarisk undervisningsform. Dette innebærer en aktiv praksis- og erfaringsorientert undervisningsform med vekt på informasjonsinnhenting fra ulike praksisarenaer, som gjøres til gjenstand for bearbeiding og refleksjonsdanning.
Arbeidsformene i studiet omfatter for eksempel korte innledningsforedrag, ulike praktiske og teoretiske oppgaver i gruppearbeid og presentasjon og drøfting av studentarbeid
Arbeidsformene er krevende, arbeidsintensive og prosessorienterte, og forutsetter at studentene er tilstede og bidrar til hverandres læring. All undervisning er obligatorisk.
Obligatoriske aktiviteter
- Definerte arbeidskrav
- Underveisarbeid
- 75% oppmøte i undervisning
Mer om vurdering
Vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk.
For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplanen for ditt kull.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fleksibel PPU for allmennfag (FPPU-A)
Fagområder
- Praktisk pedagogikk