Emne - Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid - PPU4512
PPU4512 - Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet er en del av fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Emnet er beregnet på studenter i praktisk-pedagogisk utdanning som har kun ett undervisningsfag. Emnet tar sikte på å gi innsikt og faglig-etisk klokskap i arbeidet med å utvikle robuste og trygge læringsmiljø som inkluderer et mangfold av elever, gjennom motiverende, varierte, fleksible og utbytterike læringsprosesser. Teoretisk og praktisk tilnærming til tilpasset opplæring gir muligheter til kritisk å undersøke og reflektere over hensyn knyttet til læreres profesjonelle arbeid i det mangfoldige klasserommet. Skolens oppdrag og formelle prosedyrer blir spesielt aktualisert i tilfeller der elever ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Kritisk undersøkelse av didaktiske og etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til læreres undervisning i klasserommet, er en viktig beredskap når elever har behov for spesiell tilrettelegging og/eller individuell opplæringsplan (IOP) i ett eller flere fag.
Læringsutbytte
Til grunn for vurdering av læringsutbytte ligger det å kunne snakke, lese og skrive et fagspråk som danner studenten til å bli en selvstendig lærer.
Studenten
- kan vise årvåkenhet overfor læringsmiljøet, kan anvende kunnskap om relasjonsbasert læringsledelse og konflikthåndtering, og kan sette i verk forebyggende relasjonsarbeid
- kan opptre profesjonelt og etisk etterrettelig, basert på verdier som ligger til grunn for en inkluderende skole.
- kan kritisk reflektere over hvordan faglige og pedagogiske prioriteringer og praksiser gir ulike betingelser for å ivareta målet om inkludering i skolen
- kan analysere og planlegge undervisning med mål om å ivareta ulike elevers behov for tilrettelegging
- har kunnskap om forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning og samarbeid med relevante faginstanser
Læringsformer og aktiviteter
Studiet sikter mot å utvikle en eksemplarisk undervisningsform. Dette innebærer en aktiv praksis- og erfaringsorientert undervisningsform med vekt på informasjonsinnhenting fra ulike praksisarenaer, som gjøres til gjenstand for bearbeiding og refleksjonsdanning.
Arbeidsformene i studiet omfatter for eksempel korte innledningsforedrag, ulike praktiske og teoretiske oppgaver i gruppearbeid og presentasjon og drøfting av studentarbeid
Arbeidsformene er krevende, arbeidsintensive og prosessorienterte, og forutsetter at studentene er tilstede og bidrar til hverandres læring. All undervisning er obligatorisk.
Obligatoriske aktiviteter
- Definerte arbeidskrav
- Underveisarbeid
- 75% oppmøte i undervisning
Mer om vurdering
Vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk.
For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studie- og undervisningsplanen for ditt kull.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fleksibel PPU for allmennfag (FPPU-A)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 3
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Termin nr.: 4
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Praktisk pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
27.11.2024Innlevering
29.11.2024
09:00
INSPERA
17:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"