Emne - Praksis - heltid - PPU4120
PPU4120 - Praksis - heltid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksis
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksis | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Sammen med emnene i pedagogikk og fagdidaktikk gir det grunnlag for å undervise på trinn 5-13. Veiledet praksis er en integrert del av studiet.
Utdanningen etterstreber helhet og sammenheng mellom pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring. Praksisfeltet er en viktig læringsarena i studiet, og det legges vekt på å skape sammenhenger mellom erfaringene studenten gjør i praksis og teorien som inngår i studiet. Undervisningen skal være forskningsbasert og utviklingsorientert.
Praksisopplæringen skal gjennomføres i studentens to undervisningsfag. Studenter med ett fag skal ha all praksis i sitt ene undervisningsfag. All praksis er veiledet og foregår i autentiske yrkessituasjoner med elever i skolen. Studentene skal ha praksisopplæring både i grunnskolen og i videregående opplæring. Inntil 50% av praksis kan gjennomføres i kulturskolen. Studenter med fagbakgrunn i fellesfagene i videregående opplæring skal møte elever på ulike utdanningsprogram i løpet av praksisopplæringen. Praksisen kan gjennomføres som individuell praksis og parpraksis.
Læringsutbytte
Det forutsettes at studenten har kunnskap, kan utføre og har utvikling innen de nevnte mål under, jfr. rammeplanens «Kunnskap», «Ferdigheter» og «Generell kompetanse».
Studenten
- kan utøve god klasseledelse i et inkluderende læringsfellesskap i den hensikt å fremme likeverd og elevenes faglige og sosiale læring og utvikling
- kan bygge relasjoner mellom elevene og mellom lærer og elev, og samarbeide med alle elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
- kan planlegge og gjennomføre praktisk og variert undervisning begrunnet i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- kan vurdere elevers læring for å fremme læring og faglig utvikling i lys av gjeldende læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan dokumentere elevenes læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring
- kan tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, og motivere elevenes læring og utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos elever, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep, og raskt iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av faglige vurderinger og i samarbeid med tverrfaglig samarbeidspartnere til elevens beste
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over egen utvikling, faglige, fagdidaktiske og fagetiske problemstillinger
- har et profesjonelt elevsyn og kan realisere skolens fellesskapsverdier, i tråd med skolens samfunnsmandat. Dette inkluderer blant annet skole-hjem-samarbeid, deltakelse i profesjonsfellesskapet, og samarbeid mellom skole og arbeidsliv
- kan initiere og gjennomføre FoU-prosjekt i samarbeid med utdanningsinstitusjonen og praksisskolen
Læringsformer og aktiviteter
For å realisere målene i emnet, kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier, begreper og refleksjon. Praksisopplæringen i lærerutdanningen går over to semester. Normalt avvikles praksis med 6 uker i høstsemesteret og 8 uker i vårsemesteret. Studenten skal i størst mulig grad følge normale arbeidsdager på praksisskolen og delta i skolens møtevirksomhet og alternative læringsaktiviteter. En fullverdig praksisopplæring utgjør 70 dager og innebærer omtrent 350 arbeidstimer. Disse timene fordeler seg på 100 timer til veiledet observasjon og undervisning, 50 timer til veiledning, 100 timer til forberedelse og etterarbeid og 100 timer til andre aktiviteter. I tillegg vil lærerprofil, mikroundervisning, utviklingssamtaler, refleksjon og kurs i «skolens indre liv» inngå som en sentral del i emnet.
Emnet innebærer også et campusrelatert perspektiv på praksis som har som mål å bidra til at studentene opplever et helhetlig innhold som gir mulighet til å oppdage sammenhenger mellom skole og campus. Denne undervisningen består av temadager og forelesninger i tillegg til undervisning om praksis.
All praksis i skolen er obligatorisk. Fravær endrer ikke kravet til omfang av praksis. Dette betyr at både ved sykdomsfravær og ved avtalt fravær må praksis tas igjen på et senere tidspunkt. Sykdomsfravær skal umiddelbart meldes til praksislærer og koordinator ved skolen. I særskilte tilfeller kan fravær avtales etter skriftlig henvendelse. Praksis blir i så fall utsatt og må tas igjen senere.
Følgende retningslinjer gjelder:
- Fravær fra enkelttimer kan avtales med praksislærer. Studenten sender kopi av henvendelsen til koordinatoren.
- Fravær for inntil to dager kan avtales med koordinator.
- Fravær utover to dager skal avtales med emneansvarlig for praksis etter begrunnet, skriftlig henvendelse fra studenten.
Obligatoriske aktiviteter
- 2 utviklingssamtaler
- 6 veiledningsdokumenter
- Praksisoppfølging 1. semester
- Praksisoppfølging 2. semester
- Deltakelse på Oppstartsdagene
- 75 % deltakelse i undervisning på campus
- Opplæring i skolens indre liv
- Lærerprofil
- Refleksjonsnotat
- Mikroundervisning
Mer om vurdering
Sluttvurderingen i emnet er en helhetlig vurdering av undervisningspraksisen knyttet til læringsmål, hvor tilhørende praksisrapporter, praksisoppfølging og obligatoriske aktiviteter inngår. Alle rapporter fra praksislærere og oppfølgingslærere må være godkjente for å få «Bestått» i emnet.
Dersom studenten står i fare for å få «ikke bestått» i emnet, skal vedkommende motta et skriftlig varsel der det informeres om dette. Varselet skal sendes senest tre uker før praksisperiodens slutt. Dersom studenten i slutten av praksisperioden viser handling eller adferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående varsel ikke er gitt.
Studenter som har utfordringer i praksis, kan få tilbud om utvidet praksisperiode dersom vi mener det ikke er tilstrekkelig grunnlag for vurdering til tross for at alle obligatoriske aktiviteter er godkjent.
Dersom studenter uteblir fra utvidet praksis eller ikke tar kontakt med praksisansvarlig, vil det normalt føre til at studentene ikke får sluttvurdering på grunn av manglende obligatoriske aktiviteter tilhørende emnet.
Studenten har adgang til ny praksisperiode én gang dersom første gang vurderes til Ikke bestått eller ikke er godkjent (jf. Studieforskriften § 5-10 (2)). Ved ny praksisperiode kan det stilles krav om at obligatoriske aktiviteter knyttet til praksis må gjennomføres på nytt. Praksisansvarlig gjør individuelle vurderinger av omfanget av ny praksis. For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se studieårets studie- og undervisningsplan.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Praktisk-pedagogisk utdanning - heltid (PRPED)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Praktisk pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksis
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Praksis 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Praksis 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"