Emne - Den europeiske union i krise - POL3527
POL3527 - Den europeiske union i krise
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave med justerende muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Siden begynnelsen av 2000-tallet har Den europeiske union (EU) gått gjennom en rekke ulike kriser. Dette inkluderer eurokrisen, flyktningkrisen, koronakrisen og energikrisen som følge av Russlands invasjon av Ukraina. Hvordan har EU overlevd? Hvordan har krisene påvirket maktbalansen mellom ulike EU-institusjoner og medlemsland? Dette kurset tar opp temaer knyttet til hva slags kriser som har rammet Europa og hvordan krisene ble håndtert, utnyttet og kommunisert. Vi begynner med en kritisk analyse av hva en ‘krise’ egentlig er med særlig fokus på hvordan kriser blir konstruert og håndtert gjennom kommunikasjon. Vi tar opp flere store kriser som rammet Europa i det 20. århundre og hvordan EU håndterte dem.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- forstå naturen til ulike asymmetriske sjokk som har påvirket Europa i senere tid
- forstå hvordan kriser blir omtalt og håndtert
- forbedre sin forståelse av hvordan Den Europeisk Union fungerer
Ferdighetsmål - studenten skal kunne:
- reflektere kritisk rundt hva en krise er, hvordan det påvirker maktbalansen mellom ulike EU-institusjoner og EUs legitimitet
- vurdere og analysere krisehåndtering og krisekommunikasjon
- sammenligne ulike tilfeller av krisehåndtering i EU og forklar variasjoner i suksess basert på sjokkets art, variasjoner i politikkompetanse og EUs interne politikk
- behandle et av temaene som tas opp i undervisningen på en selvstendig måte i et skriftlig arbeid som fyller kravene til vitenskapelig skriving
- presentere et akademisk studie til et interessert publikum
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminarer tilsvarende 4 timer pr. uke. Veiledning av semesteroppgaven. Emnet undervises på engelsk. Dersom det melder seg 6 eller færre studenter til emnet de to første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs. Ta kontakt med instituttet for nærmere informasjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Framlegg
Mer om vurdering
Vurderingsform: semesteroppgave og muntlig eksamen. Lengde på semesteroppgave: 6000-8000 ord. Tema for oppgaven er selvvalgt.
Muntlig eksamen omfatter både semesteroppgaven og pensum. Muntlig brukes til å justere karakteren med inntil ett trinn. Både oppgaven og muntlig må tas på nytt ved gjentak av eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
POL1000, POL1002 eller EUR1001, og POL1004 eller EUR2101. Se også forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng, inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
POL8528 | 10.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Samfunnsfag
- Samfunnskunnskap
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Statsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave med justerende muntlig eksamen
100/100
Utlevering
08.11.2024Innlevering
22.11.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave med justerende muntlig eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"