course-details-portlet

POL3527 - Den europeiske union i krise

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave med justerende muntlig eksamen 100/100

Faglig innhold

Siden begynnelsen av 2000-tallet har Den europeiske union (EU) gått gjennom en rekke ulike kriser. Dette inkluderer eurokrisen, flyktningkrisen, koronakrisen og energikrisen som følge av Russlands invasjon av Ukraina. Hvordan har EU overlevd? Hvordan har krisene påvirket maktbalansen mellom ulike EU-institusjoner og medlemsland? Dette kurset tar opp temaer knyttet til hva slags kriser som har rammet Europa og hvordan krisene ble håndtert, utnyttet og kommunisert. Vi begynner med en kritisk analyse av hva en ‘krise’ egentlig er med særlig fokus på hvordan kriser blir konstruert og håndtert gjennom kommunikasjon. Vi tar opp flere store kriser som rammet Europa i det 20. århundre og hvordan EU håndterte dem.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • forstå naturen til ulike asymmetriske sjokk som har påvirket Europa i senere tid
  • forstå hvordan kriser blir omtalt og håndtert
  • forbedre sin forståelse av hvordan Den Europeisk Union fungerer

Ferdighetsmål - studenten skal kunne:

  • reflektere kritisk rundt hva en krise er, hvordan det påvirker maktbalansen mellom ulike EU-institusjoner og EUs legitimitet
  • vurdere og analysere krisehåndtering og krisekommunikasjon
  • sammenligne ulike tilfeller av krisehåndtering i EU og forklar variasjoner i suksess basert på sjokkets art, variasjoner i politikkompetanse og EUs interne politikk
  • behandle et av temaene som tas opp i undervisningen på en selvstendig måte i et skriftlig arbeid som fyller kravene til vitenskapelig skriving
  • presentere et akademisk studie til et interessert publikum

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminarer tilsvarende 4 timer pr. uke. Veiledning av semesteroppgaven. Emnet undervises på engelsk. Dersom det melder seg 6 eller færre studenter til emnet de to første undervisningsukene, blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs. Ta kontakt med instituttet for nærmere informasjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Framlegg

Mer om vurdering

Vurderingsform: semesteroppgave og muntlig eksamen. Lengde på semesteroppgave: 6000-8000 ord. Tema for oppgaven er selvvalgt.

Muntlig eksamen omfatter både semesteroppgaven og pensum. Muntlig brukes til å justere karakteren med inntil ett trinn. Både oppgaven og muntlig må tas på nytt ved gjentak av eksamen.

Forkunnskapskrav

60 studiepoeng, inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
POL8528 10.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Samfunnsfag
  • Samfunnskunnskap
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Statsvitenskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave med justerende muntlig eksamen 100/100

Utlevering
08.11.2024

Innlevering
22.11.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave med justerende muntlig eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU