Emne - Vitenskapsteori og etikk med innretning mot profesjonsforskning - PLU8013
PLU8013 - Vitenskapsteori og etikk med innretning mot profesjonsforskning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet fokuserer på teoretiske rammeverk og tradisjoner i akademisk forskning, og ivaretar forskerposisjonering, profesjonsforskning, kunnskapsformer i forskning og utviklingsarbeid knyttet til utdanning og forskningsetikk. Tradisjoner som inngår i emnet er fenomenologi, hermeneutikk, strukturalisme, poststrukturalisme, pragmatisme, postmodernisme, feministisk epistemologi, urfolksmetodologier, posthumanisme, affektstudier og nymaterialisme.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske rammeverk og vitenskapsteoretiske problemstillinger og posisjoner
- kan vurdere tolkninger og forskningsdesign i utdanningsforskning, i lys av teoretiske og filosofiske perspektiver
- har inngående innsikt i kunnskapsformer som er relevante for forskning knyttet til utdanning og lærerprofesjonen
- kan vurdere etiske muligheter og utfordringer knyttet til utdanningsforskning
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan drøfte hvordan teoretisk posisjonering er av stor betydning for hva slags innsikt forskning om skolen og lærerprofesjonen kan utvikle
- kan identifisere og håndtere etiske muligheter og utfordringer i forskning knyttet til utdanning
- kan formulere og på en kvalifisert måte drøfte utdanningsfaglige problemstillinger
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan identifisere og håndtere etiske problemstillinger i forskning innenfor sitt område
- kan relatere teoretisk og epistemologisk posisjonering til ulike forskningsdesign
- kan delta i teoridebatter i profesjonsrettet utdanningsforskning på internasjonalt nivå
- kan formidle forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert kurs. Hver samling går over 2-3 dager. Lærings- og undervisningsaktiviteter inkluderer forelesninger, diskusjoner og studentpresentasjoner, individuelt og i kollokviegrupper med pensumlitteratur. Hver student setter opp sin egen pensumliste etter gitte kriterier og inkluderer obligatorisk litteratur i emnet. Kursdeltakerne forventes å gjennomføre forskningsprosjekter mens de tar kurset. Krav til emnet for oppmøte er 80%.
Obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk oppmøte: 80%
- 4 arbeidskrav: Tilstedeværelse i kollokviegruppe med 2 felles skriftlige innleveringer, 1 individuelt skriftlig essay, muntlig presentasjon og opposisjon til en medstudents arbeid.
Oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- To skriftlige innleveringer
- En skriftlig innlevert artikkelskisse med muntlig presentasjon
- Opposisjon på medstudents presentasjon/oppgave
- Godkjent oppmøte 80%
Mer om vurdering
Vurderingsform: Individuell semesteroppgave. Karakter: Bestått/ ikke bestått. Vekting: 100/100. Fire arbeidskrav må være gjennomført for å kunne levere eksamen. Obligatorisk oppmøte: 80%. Eksamensoppgaven er en artikkel som skal ha en klar teoretisk/filosofisk problemstilling. I eksamen må studenten bruke sin egen pensumliste for emnet (de kan også inkludere elementer i den utvidede pensumlisten for emnet ved behov). Eksamensoppgaven kan også analysere og diskutere studentenes eget pågående empiriske forskningsmateriale så lenge de teoretiske diskusjonene er fokus for artikkelen. Obligatoriske aktiviteter fra tidligere semestre kan godkjennes av instituttet. Ved utsatt eksamen skal eksamen baseres på gjennomførte arbeidskrav fra semesteret undervisningen fant sted.
Tekst levert til vurdering i opplæringsdelen kan i omarbeidet form inngå i avhandlingen.
Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert tekst i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert tekst, må dette presiseres i teksten.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Forkunnskapskrav
Mastergrad eller tilsvarende. Ph.d.-studenter prioriteres ved opptak. Studentene forventes å engasjere seg i sitt eget, pågående forskningsprosjekt. Opptaksbegrensninger*: Emnet er begrenset til maksimalt 25 studenter, hvorav 6 plasser er reservert for søkere fra andre institusjoner tilknyttet NorTED (www.nor-ted.com). Dersom det er færre enn 5 søkere, forbeholder Institutt for lærerutdanning seg retten til å avlyse emnet. * Søkere rangeres etter følgende kriterier og søknadsfrist finner du her: Ph.d.-emner - Institutt for lærerutdanning - NTNU
Kursmateriell
Pensum/pensumliste på ca. 800 sider.
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Skoleutvikling
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"