Emne - Strategisk prosjektledelse - Spillbasert teamutvikling og forretningsforståelse i prosjekter - PK6245
PK6245 - Strategisk prosjektledelse - Spillbasert teamutvikling og forretningsforståelse i prosjekter
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Vil bli tilknyttet ny spesialisering i mastergrad for teknologiledelse og digital omstilling fra 2023
Hovedfokus vil være på følgende teoriområder:
- Forretningsforståelse i investeringsprosjekter
- Interessentanalyse og interessenthåndtering
- Teamkommunikasjon, teamutvikling og samarbeid
- Gjennomgang av prosjektplanlegging og risikostyring
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten kan:
- redegjøre for betydningen av prosjektets forretningsmessige innretning
- beskrive de ulike nivåene innen teamutvikling
- identifisere og beskrive hva som karakteriserer effektive team
- identifisere strategier for utvikling av effektive team og tilegne seg kunnskap om faktorer som hindrer team-effektivitet
- gjengi kildene til konflikt og ulike tilnærminger til konflikthåndtering
Ferdigheter:
Studenten kan:
- analysere informasjon raskt og effektivt
- kommunisere effektivt i teamet
- organisere og spore aktiviteter på en effektiv måte
- ta avgjørelser under tidspress og håndtere endringer
- analysere risikofaktorer og avgjøre tiltak for håndtering av risikofaktorer
- kategorisere interessenter og bestemme strategier for håndtering av hver kategori
- avklare konflikter og prioritere riktig
- avgjøre og implementere riktige risikostyringsstrategier basert på risikovurderinger
Generell kompetanse:
Studenten skal
- forstå betydningen av prosjektets forretningsmessige innretning
- forstå og erkjenne interessentenes innvirkning på prosjektet
- forstå hvordan en skal drive informasjonsarbeid mot interessentene på en god måte
- forstå forholdet mellom termin- og ressursplanlegging
- kunne utvikle en helhetlig og rik læringsopplevelse i det å lede og å gjennomføre prosjekter
Gjennom simuleringen vil studentene blant annet kunne få erfare konsekvensene av valgene de tar under prosjekt-gjennomføringen og se resultatet av disse med tanke på prosjektets forretningsaspekt. Andre viktige element i denne simuleringen er at den viser viktigheten av involveringen av prosjektets interessenter. Kurset gir også en rask gjennomgang av viktige prosjektstyringsprinsipper som for eksempel terminplanlegging og risikostyring.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset gjennomføres på to samlinger. Den første samlingen gir deltakerne en teoretisk bakgrunn og i den andre samlingen gjennomføres en simulering, der deltakerne selv er aktive i et prosjektteam.
"Strategisk prosjektledelse" benytter innovative læringsformer gjennom simulering og spill. Simuleringen formidles gjennom et IT-verktøy og er et case som beskriver et større byggeprosjekt. Kursdeltakerne jobber i grupper og utgjør prosjektteamet som skal styre prosjektet. Sammen skal teamet gjøre valg og ferdigstille prosjektprosessen.
For å ferdigstille prosjektet må teamet håndtere kjente prosjektaspekt som:
- Budsjettstyring
- Risikostyring
- Interessenthåndtering
- Kontraktsstrategi,for å nevne noen.
Prosjektresultatet vil bli en konsekvens av de valgene prosjektteamet tar. Valgene og beslutningene er relatert til hvor god forretningsforståelse og prosjektforståelse kursdeltakerne har, og vil bli drøftet i teamet og med faglærer og prosessledere underveis. Resultatene vil i tillegg bli evaluert og forklart av faglærer i etterkant.
Det er et element av konkurranse i simuleringsgjennomføringen. Gruppene vil underveis få ulike resultater som kan settes opp mot hverandre for sammenligning og diskusjon. Simuleringen krever mye samhandling mellom deltagerne og aktiv involvering.
Det er obligatoriske øvingsoppgaver mellom samlingene. Eksamensoppgaven deles ut på første samling, innlevering ca. 3 uker etter siste samling.
Emnet er en del av NTNUs videreutdanningstilbud, og har kursavgift. Se NTNU Videres hjemmesider.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske oppgaver mellom samlingene
- Fullført simuleringen og deltatt på de obligatoriske samlingene
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning teknologi, IV-fak (EVUIVC0)
Etter- og videreutdanning teknologi, IVT-fak (TKIVTEVU)
Anbefalte forkunnskaper
Praktisk prosjektledelse (PK6400, PK6200, PK6203 eller BA6210) eller tilsvarende. Emnet er også aktuelt for studenter som tar spesialiseringen i "Prosjektledelse og samhandling" i MORG-programmet.
Forkunnskapskrav
For å få innpasset emnet i erfaringsbasert master, jf.opptakskrav til emner i masterprogrammet i teknologiledelse og digital omstilling, eller tilsvarende. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.
Kursmateriell
Rolstadås, Johansen, Olsson og Langlo, Praktisk prosjektledelse - Fra idé til gevinst. Andre utgave (2020). Fagbokforlaget
Rolstadås, Johansen, Olsson og Langlo, Oppgavesamling til Praktisk prosjektledelse. (2021) Fagbokforlaget
Annet materiell blir utlevert ved kursstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Prosjekt- og kvalitetsledelse
- Teknologiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for maskinteknikk og produksjon
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"