Emne - Diskursanalyse og pedagogiske praksiser - PED8040
PED8040 - Diskursanalyse og pedagogiske praksiser
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet fokuseres diskursive analyser med et spesielt fokus på metodologiske aspekter og analytisk arbeid med utgangspunkt i tverrfaglige perspektiver. I arbeidet med ulike typer data slik som videoobservasjon, intervju og tekst diskuteres ulike diskursanalytiske tilnærminger. Sentralt i dette arbeidet er diskusjonen av potensialer, utfordringer og dilemmaer innenfor de forskjellige diskursanalytiske forskningstradisjonene. Kurset tar også for seg spørsmål relatert til hvordan nærme seg forskningsproblemet, hvordan transkribere og presentere data, og hvordan bruke ulike diskursanalytiske tilnærminger. Kursdeltakere oppfordres til å bruke data knyttet til egen forskningsinteresse, samt å fremme analytiske og metodologiske spørsmål. Ulike forskningstemaer og kontekster berøres, men hovedfokus er på pedagogiske praksiser i videste betydning (f eks arbeidsliv, familieliv, utdanning, fritid, politikk og media).
Læringsutbytte
Kunnskaper - kandidaten:
- har inngående kunnskap om både teoretiske fundament og metodologiske tilnærminger innenfor diskursanalyser
- kan formulere relevante forskningsspørsmål og bruke sine ferdigheter i diskursivt analysearbeid i forhold til eget og andres forskningsmateriale
Ferdigheter - kandidaten:
- kan begrunne hensiktsmessigheten, men også kritisk vurdere muligheter og begrensninger i forhold til diskursanalytiske tilnærminger
Generell kompetanse - kandidaten:
- kan utøve sin forskning med faglig integritet
- kan kommunisere forskning og bidra til utvikling av ny kunnskap og nye metoder innenfor det diskursanalytiske forskningsfeltet
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, workshops, diskusjoner og presentasjoner. Det forventes at kursdeltakerne bruker empirisk materiale knyttet til eget forskningsinteresse. Det å granske eget og andres arbeid, samt formulere og ta imot kritisk respons er også del av kurset. Undervisningen foregår i hovedsak på skandinaviske språk. Oppgaver og paper leveres på norsk eller engelsk.
Obligatorisk deltagelse, presentasjoner, diskusjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse på undervisning
Mer om vurdering
I emnet skal det leveres et paper (oppgave) med et omfang på 10-12 sider som skal være en selvstendig behandling av en problemstilling innenfor kursets rammer og forholde seg til kurslitteraturen.
En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen.
Anbefalte forkunnskaper
- Opptaksbegrensning: 15 ph.d.- studenter. Det kreves minimum 5 påmeldte ph.d.-kandidater for at emnet kan avholdes.
- Søknad om deltakelse
- Antall plasser er begrenset og førstemann til mølla-prinsippet gjelder.
- Søknaden må inneholde et abstrakt (ca. 300 ord) hvor studentens forskningsinteresse og hvordan dette kan kobles til diskursanalytiske tilnærminger beskrives.
Forkunnskapskrav
Mastergrad i samfunnsvitenskap, utdanningsvitenskap, humaniora eller tilsvarende.
PhD-studenter prioriteres ved opptak.
Kursmateriell
Pensum på ca 600 - 700 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED8020 | 5.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"