course-details-portlet

PED6908 - Masteroppgave i pedagogisk psykologisk rådgivning

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Masteroppgave med justerende muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Masteroppgave med justerende muntlig eksamen 100/100

Faglig innhold

Masteroppgaven består av en rapport fra et selvstendig forskningsarbeid som gjennomføres i siste del av masterstudiet. Masteroppgaven skal ha et omfang på 18000-27000 ord (størrelse A4 eller B5, linjeavstand 1,15 Verdana 10 pkt.). For å gi en mest mulig realistisk og anvendbar læringssituasjon, skal masteroppgaven knyttes til reelle utfordringer i PP-tjenesten. Masteroppgaven kan gjerne skrives i artikkelform. Med artikkelform menes at oppgaven skrives som en eller flere artikler til et vitenskapelig tidsskrift eller fagtidsskrift. Dersom oppgaven skrives i artikkelform skal den inneholde en fyllestgjørende redegjørelse for teoribakgrunn og diskusjon av vitenskapelige konsekvenser. Disse elementene skal inngå som separate innlednings- og avslutningsdeler. Masteroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe på maksimalt tre personer. Dersom masteroppgaven skrives i gruppe, skal studentene i gruppen inngå en skriftlig avtale om dette. Vurdering av oppgaven vil være felles, mens muntlig eksamen er individuell. Studenten får veiledning underveis av en oppnevnt veileder fra Institutt for pedagogikk og livslang læring. Veilederen skal: - gi råd om formulering og avgrensning av tema og problemstilling - gi hjelp og orientering i faglitteraturen - drøfte og vurdere hypoteser og metoder - drøfte resultater og tolkning av disse - drøfte opplegg for den skriftlige utformingen av oppgaven - påse at forskningsetiske retningslinjer overholdes

Læringsutbytte

Etter å ha fullført den erfaringsbaserte mastergraden i pedagogisk psykologisk rådgivning skal studentene ha tilegnet seg følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Studenten har

  • inngående kunnskap om de viktigste dokumenterte og opplevde utfordringene for norsk skole og barnehage.
  • avansert kunnskap om ivaretakelse og opplæring av barn/elever med særskilte behov i barnehage og skole.
  • bred kunnskap om hvordan forstå, analysere og tolke det spesialpedagogiske arbeidet i et systemperspektiv.
  • oppdatert kunnskap om teorier og sentrale begrep som brukes innen pedagogisk psykologisk rådgivning.
  • spesialisert kunnskap om sakkyndighet, lovverk, taushetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage.
  • kunnskap om PPT`s rolle, funksjon og identitet i en helhetlig kommunal sammenheng
  • kunnskap om rådgivningstradisjoner, teorier, perspektiver og praksis
  • kunnskap om kommunikasjon og relasjoner.

Ferdigheter:

Studenten

  • har analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPTs profesjonsutøvelse og kan arbeide selvstendig med problemområdene.
  • kan anvende kunnskap om organisasjoner og systemrettet arbeid i endrings- og utviklingsarbeid i skolen.
  • har bevissthet om egen veiledning og rådgivningskompetanse.
  • kan gjennomføre et selvstendig forskingsarbeid ut fra en valgt problemstilling.
  • har inngående kjennskap til forskningsetiske retningslinjer.
  • kan analysere, formidle, forholde seg kritisk og trekke holdbare konklusjoner ut av et selvstendig forskningsprosjekt.

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan gi kvalifisert bistand til at barnehagen og skolen får mer relevant og høgt tilpassede utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø.
  • kan kommunisere og samarbeide godt med foresatte og andre fagpersoner.
  • kan planlegge, gjennomføre og begrunne relevante tiltak.
  • kan arbeide selvstendig og analytisk med utfordrende problemstillinger innen det pedagogisk psykologiske feltet

Læringsformer og aktiviteter

Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten vise evne til å gjennomføre et forskningsarbeid ut fra en oppsatt problemstilling. Studenten skal velge fruktbar teori som redskap for arbeidet, anvende egnet forskningsmetode og trekke holdbare konklusjoner. Studenten skal utvikle analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PP-tjenestens profesjonsutøvelse. Etter å ha fullført en masteroppgave skal studenten ha opparbeidet evnen til å: - gjennomføre et vitenskapelig prosjekt - tenke prinsipielt og logisk - arbeide selvstendig - gjennomføre større prosjektarbeider innenfor gitte tidsrammer

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk veiledning

Mer om vurdering

Innlevering av masteroppgave og muntlig prøve I tilknytning til denne. Den muntlige prøven kan justere karakteren på masteroppgaven opp eller ned med ett trinn.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)

Forkunnskapskrav

Første del av masterstudiet (til sammen 60 sp) eller tilsvarende innpasset utdanning, samt metodedelen (30 sp) må være fullført før oppstart på masteroppgaven.

Kursmateriell

.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Masteroppgave med justerende muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Masteroppgave med justerende muntlig eksamen 100/100

Innlevering
15.11.2024


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Masteroppgave med justerende muntlig eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU