Emne - Masteroppgave i rådgivning for barn og ungdom - PED6907
PED6907 - Masteroppgave i rådgivning for barn og ungdom
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave med justerende muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave med justerende muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Masteroppgaven består av en rapport fra et selvstendig forskningsarbeid som gjennomføres i siste del av masterstudiet. For å gi en mest mulig realistisk og anvendbar læringssituasjon, skal masteroppgaven knyttes til reelle utfordringer knyttet til rådgivning for barn og ungdom.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har kunnskap om:
- Forskningsarbeid knyttet til rådgivning for barn og ungdom.
- Kritisk evaluering av egen og andres forskning.
- Etiske problemstillinger i forskning på rådgivning for barn og ungdom.
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- Kombinere ulike teoretiske perspektiver på rådgivning.
- Videreutvikle problemstillinger til gjennomførbare forskningsprosjekt.
- Variere selvstendig mellom ulike metodiske tilnærminger til forskning.
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- Planlegge, gjennomføre og rapportere et selvstendig vitenskapelig arbeid.
- Kritisk vurdere fruktbar teori som redskap for arbeidet.
- Integrere egnet forskningsmetode og trekke holdbare konklusjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Tildeling av individuell veileder. Veiledninger underveis i masterløpet etter avtale med veileder. Studenten får veiledning underveis av en oppnevnt veileder fra Institutt for pedagogikk og livslang læring. I noen tilfeller kan det være aktuelt med biveileder.
Veilederen skal:
- Gi råd om formulering og avgrensning av tema og problemstilling
- Gi hjelp og orientering i faglitteraturen
- Drøfte og vurdere hypoteser og metoder
- Drøfte resultater og tolkning av disse
- Drøfte opplegg for den skriftlige utformingen av oppgaven
- Passe at forskningsetiske retningslinjer overholdes
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk veiledning
Mer om vurdering
Innlevering av skriftlig masteroppgave og muntlig eksamen i etterkant av innlevert oppgave. Det kan oppstå justeringer i karaktersetting i tilknytning til muntlig eksamen.
Masteroppgaven kan utføres:
- Individuelt
- I gruppe med individuell bedømmelse
Oppgaveform 2 kan studenter velge hvis de selv setter sammen gruppen, og faglærer for oppgaven godtar det. Ved utførelse i gruppe skal studentene på forhånd inngå skriftlig avtale om forholdet. Avtalepartene er studentene i gruppen og veileder(e). Det benyttes særskilte avtaleformular.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Gjennomført og bestått Rådgivning 1 og 2, samt metodeemner og prosjektutviklingsemne.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave med justerende muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Masteroppgave med justerende muntlig eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Masteroppgave med justerende muntlig eksamen
100/100
Innlevering
01.06.2025
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"