Emne - Innføring i synssvekkelser og synspedagogisk praksis - PED6666
PED6666 - Innføring i synssvekkelser og synspedagogisk praksis
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Målgruppe
Personer som arbeider innenfor det synspedagogiske fagfeltet eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.
Faglig innhold
Emnet gir grunnleggende kunnskap om optikk, synsnevrologi og ulike medisinske tilstander som gir synsvansker. Emnet gir også innsikt i det synspedagogiske fagfeltet og knytter dette til lovverk og hvilken betydning rettigheter og tilrettelegging har for inkludering og likestilt samfunnsdeltakelse.
Sentrale tema i emnet
- Øyets anatomi og patologi
- Grunnleggende optikk og øyet som optisk system
- Synsnevrologi og visuell persepsjon
- Ulike typer synsvansker og diagnoser
- Utredning og kartlegging av synsfunksjon; øyemedisinsk, optisk og synspedagogisk
- Synsvansker kombinert med andre funksjonsnedsettelser
- Lovverk og systemforståelse
- Universell utforming og synspedagogisk tilrettelegging som verktøy for å fremme inkludering og likestilt samfunnsdeltakelse
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene har
- avansert kunnskap om synsfunksjon, øyets anatomi, øyet som optisk system og ulike typer synsdiagnoser
- inngående kunnskap om utredning og kartlegging av synsfunksjonen og betydningen av tverrfaglig samarbeid
- inngående kunnskap om optikk som avhjelper ulike synsvansker
- inngående kunnskap om lovverk og hjelpeapparat
Ferdigheter
Studentene kan
- bruke relevante synspedagogiske metoder i kartlegging og vurdering av synsfunksjon
- analysere og forholde seg kritisk til kilder fra ulike synsfaglige profesjoner, og anvende informasjonen til å formulere synspedagogiske resonnementer
- anvende kunnskap om øyerelaterte og hjernerelaterte synsdiagnoser i rådgiving/veiledning
- anvende kunnskap om lovverk og tilrettelegging for å fremme likestilt deltakelse på ulike samfunnsarenaer
Generell kompetanse
Studentene kan
- kommunisere om synspedagogiske problemstillinger
- anvende sine synspedagogiske kunnskaper og ferdigheter på nye områder og i samarbeid med andre profesjoner
Læringsformer og aktiviteter
Det er to obligatoriske samlinger. Hver samling på 4 dager. Samlingene gjennomføres i Oslo. Emnet går over to semestre, med oppstart høst og eksamen vår. Emnet tilbys annethvert år.
Obligatoriske aktiviteter
Oppmøte på to obligatoriske samlinger over til sammen 8 dager
Refleksjonsoppgaver
Emneoppgave
2 uker praksis med etterfølgende praksisrapporter
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på to obligatoriske samlinger over tilsammen 8 dager
- Refleksjonsoppgaver
- Emneoppgave
- 2 uker praksis med etterfølgende praksisrapporter
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:
- To obligatoriske samlinger over til sammen 8 dager.
- Godkjente refleksjonsoppgaver
- Godkjent emneoppgave
- Godkjent praksis med etterfølgende praksisrapporter
Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Lengden på besvarelsen kan variere med den enkelte oppgave, men 2 - 3 sider per oppgave kan være relevant. Emneoppgavene skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6 - 8 sider. I praksis skal studentene som gruppe forberede og gjennomføre intervju av personer som har en synsvanske og skrive en praksisrapport på bakgrunn av intervjuene. Praksisrapporten skrives individuelt eller 2 sammen. Fokusområdet for praksisuke 2 er utredning og kartlegging av synsfunksjon. Praksisrapportene skal ha et omfang på 4 - 6 sider. Krav som stilles til refleksjonsoppgaver, emneoppgave og praksisrapport blir gjennomgått i fellessamlingene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav:
- Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk
- eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer- /barnehagelærerstudiet
- eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- eller annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) som inneholder minimum 30 studiepoeng i pedagogikk.
Politiattest
Emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Kursmateriell
Se litteraturliste.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"