Emne - Læringsteknologi ved synsnedsettelser - PED6665
PED6665 - Læringsteknologi ved synsnedsettelser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i bruk av læringsteknologi for personer med synsvansker. Sentralt i emnet er hvordan læringsteknologi kan brukes for å oppnå pedagogiske løsninger som fremmer inkludering og deltakelse.
Sentrale tema i emnet
- Bruk av hjelpemidler og smartteknologi i barnehage og skole
- Bruk av lydbøker og digitale lærebøker
- Koding/programmering i skolen
- Universell utforming av IKT-systemer
- Tilpasning og bruk av MS Windows, Mac OS og Chrome OS
- IKT- løsninger for eldre og personer med kognitive vansker og nedsatt syn
- - Aktuelt lovverk
Målgruppe
- Personer under masterutdanning i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk.
- Personer som arbeider innenfor det synspedagogiske fagfeltet eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om bruk av hjelpemiddelteknologi i alle aldre
- bred kunnskap om universell utforming av IKT-systemer
- inngående kunnskap om muligheter for å benytte generell undervisningsteknologi og smartteknologi
- inngående kunnskap om aktuelt lovverk
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder om læringsteknologi, og anvende disse i digital tilrettelegging for personer med synssvekkelser
- analysere teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet læringsteknologi, og gi råd på individnivå om kompensatoriske teknikker ved bruk av læringsteknologi
- tilpasse undervisningsopplegg for personer med synsvansker hvor digitale hjelpemidler og ressurser er sentralt
Generell kompetanse
Studentene kan
- kommunisere om problemstillinger som gjelder opplæring og tilrettelegging av læringsteknologi for barn, unge og voksne med synsvansker.
Læringsformer og aktiviteter
Tre obligatoriske samlinger hver på 4 dager. To av samlingene er lagt til Trondheim og en til Oslo (med forbehold om endringer). Samlingene er en kombinasjon av forelesninger og praktiske IKT-øvinger.
Mellom samling 1 og 2 og mellom samling 2 og 3 er det tre digitale møtepunkter.
Praktiske ferdigheter
Studentene skal i en kort, praktisk prøve på siste samling, dokumentere egne ferdigheter i bruk av aktuell læringsteknologi. Dette er ferdigheter som studentene arbeider med både på samlingene og mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på 3 obligatoriske samlinger over til sammen 12 dager
- 3 obligatoriske IKT-øvinger som blir gjennomgått på digitale møtepunkt mellom samlingene
- Emneoppgave
- Dokumentasjon av praktiske ferdigheter
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på 3 oblig. samlinger over tilsammen 12 dager, og 3 digitale møtepkt. mellom samlingene
- Emneoppgave
- Praksisrapport
- Dokumentasjon av praktiske ferdigheter
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:
- Deltatt på tre obligatoriske samlinger over til sammen 12 dager.
- Godkjent emneoppgave. Oppgaven skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6- 8 sider.
- Godkjente egenferdigheter. Gjennomgang av egenferdigheter gjøres på tredje samling.
Krav som stilles til emneoppgave, IKT-øvinger og egenferdigheter blir gjennomgått i fellessamlingene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
Norges optikerforbund (2005) Den lille øyeboken. Statped (2015). Barn og unge som er svaksynte. Norges optikerforbund (s.a.). Den lille øyeboken. Oslo: Norges Optikerforbund.Pladsen, K. & Solevåg, I. (2015): Barn og unge som er svaksynte. Håndbok for PP-tjenesten. Oslo: Statped. 70 sider. Rusten, R. (2010). Selvinstruerende kurs i punktskrift. Melhus: Statped (s 7-30; 53-65)
Forkunnskapskrav
Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk - eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer- /barnehagelærerstudiet - eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning - eller annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.).
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED6668 | 20.0 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"