course-details-portlet

PED6665 - Læringsteknologi ved synsnedsettelser

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 2 dager

Faglig innhold

Faglig innhold

Emnet gir en innføring i bruk av læringsteknologi for personer med synsvansker. Sentralt i emnet er hvordan læringsteknologi kan brukes for å oppnå pedagogiske løsninger som fremmer inkludering og deltakelse.

Sentrale tema i emnet

- Bruk av hjelpemidler og smartteknologi i barnehage og skole

- Bruk av lydbøker og digitale lærebøker

- Koding/programmering i skolen

- Universell utforming av IKT-systemer

- Tilpasning og bruk av MS Windows, Mac OS og Chrome OS

- IKT- løsninger for eldre og personer med kognitive vansker og nedsatt syn

  • - Aktuelt lovverk

Målgruppe

- Personer under masterutdanning i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk.

- Personer som arbeider innenfor det synspedagogiske fagfeltet eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene har

- inngående kunnskap om bruk av hjelpemiddelteknologi i alle aldre

- bred kunnskap om universell utforming av IKT-systemer

- inngående kunnskap om muligheter for å benytte generell undervisningsteknologi og smartteknologi

- inngående kunnskap om aktuelt lovverk

Ferdigheter

Studentene kan

- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder om læringsteknologi, og anvende disse i digital tilrettelegging for personer med synssvekkelser

- analysere teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet læringsteknologi, og gi råd på individnivå om kompensatoriske teknikker ved bruk av læringsteknologi

- tilpasse undervisningsopplegg for personer med synsvansker hvor digitale hjelpemidler og ressurser er sentralt

Generell kompetanse

Studentene kan

- kommunisere om problemstillinger som gjelder opplæring og tilrettelegging av læringsteknologi for barn, unge og voksne med synsvansker.

Læringsformer og aktiviteter

Tre obligatoriske samlinger hver på 4 dager. To av samlingene er lagt til Trondheim og en til Oslo (med forbehold om endringer). Samlingene er en kombinasjon av forelesninger og praktiske IKT-øvinger.

Mellom samling 1 og 2 og mellom samling 2 og 3 er det tre digitale møtepunkter.

Praktiske ferdigheter

Studentene skal i en kort, praktisk prøve på siste samling, dokumentere egne ferdigheter i bruk av aktuell læringsteknologi. Dette er ferdigheter som studentene arbeider med både på samlingene og mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

- Oppmøte på 3 obligatoriske samlinger over til sammen 12 dager

- 3 obligatoriske IKT-øvinger som blir gjennomgått på digitale møtepunkt mellom samlingene

- Emneoppgave

- Dokumentasjon av praktiske ferdigheter

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte på 3 oblig. samlinger over tilsammen 12 dager, og 3 digitale møtepkt. mellom samlingene
  • Emneoppgave
  • Praksisrapport
  • Dokumentasjon av praktiske ferdigheter

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:

  • Deltatt på tre obligatoriske samlinger over til sammen 12 dager.
  • Godkjent emneoppgave. Oppgaven skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6- 8 sider.
  • Godkjente egenferdigheter. Gjennomgang av egenferdigheter gjøres på tredje samling.

Krav som stilles til emneoppgave, IKT-øvinger og egenferdigheter blir gjennomgått i fellessamlingene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk - eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer- /barnehagelærerstudiet - eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning - eller annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.).

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PED6668 20.0 HØST 2017
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU