Emne - Mobilitetsopplæring av barn, unge og voksne med synssvekkelser - PED6659
PED6659 - Mobilitetsopplæring av barn, unge og voksne med synssvekkelser
Om emnet
Faglig innhold
Målgruppe
- Personer under masterutdanning i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk.
- Personer som arbeider med elever med synsvansker, eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.
Faglig innhold
Mobilitetsopplæring er et fagfelt som bygger på særskilte teorier og kompetanser. Likevel handler mobilitetsopplæringen om alminnelige forhold og det å mestre en vanlig hverdag. En typisk oppgave for en mobilitetspedagog er å legge til rette for at personer med synsvansker skal kunne ta seg fram i omgivelsene så selvstendig som mulig. Emnet er en fordypning i temaet opplæring til selvstendighet i orientering og forflytning for personer med synsvansker. Innholdet er rettet mot planlegging og gjennomføring av funksjonell mobilitetsopplæring og muligheter for å tilrettelegge for deltakelse på ulike samfunnsarenaer.
Sentrale temaer i emnet
- Sansenes betydning i orientering og forflytning
- Mobilitetsteknikker og kompenserende strategier
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av ruteopplæring
- Fysisk tilrettelegging på individ- og samfunnsnivå
- Orienterings- og forflytningshjelpemidler
- Egenaktivitet med simulert synsnedsettelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har avansert kunnskap om kartlegging av aktiviteter og interesser
- kan analysere aktiviteter og prioritere opplæringsmål
- har inngående kunnskap om å lage og beskrive mobilitetsruter
- har inngående kunnskap til å kunne velge og begrunne valg av hjelpemidler
Ferdigheter
Studentene
- kan demonstrere og instruere vanlige ledsagerteknikker, beskyttelsesteknikker, stokkteknikker og orienteringsteknikker, og gå en mobilitetsrute med simulert synsnedsettelse
- kan evaluere læringsprogresjoner i ruteopplæring med utgangspunkt i teori
- kan analysere teorier og metoder og arbeide selvstendig med å planlegge og gjennomføre ruteopplæring
- kan anvende taktile kart (linjekart og oversiktskart) og begrunne løsninger med utgangspunkt i teorier om spatial persepsjon
Generell kompetanse
Studentene
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om orientering og forflytning til å planlegge og gjennomføre mobilitetsopplæring for personer med synsvansker i alle aldre, og med ulike kognitive og motoriske forutsetninger
- kan kommunisere om problemstillinger innenfor fagområdet mobilitet, både med spesialister og til allmennheten
Læringsformer og aktiviteter
Det er tre obligatoriske samlinger på 4 dager hver, i Trondheim. Emnet går over to semestre med oppstart vår og eksamen høst.
Obligatoriske aktiviteter
Videofilm som viser at studenten behersker ulike mobilitetsteknikker.
Videofilm som viser hvordan studenten anvender mobilitetsteknikker i en utendørs mobilitetsrute.
Emneoppgave etter praksis med elev.
Tre obligatoriske samlinger
Obligatoriske aktiviteter
- Videofilm som viser ferdigheter av ulike mobilitetsteknikker.
- Videofilm som viser hvordan studenten anvender mobilitetsteknikker i en utendørs mobilitetsrute.
- Emneoppgave etter praksis med elev.
- Oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:
- Tre obligatoriske samlinger over til sammen 12 dager
- Godkjent videofilm som viser at studenten behersker ulike mobilitetsteknikker
- Godkjent videofilm som viser hvordan studenten anvender mobilitetsteknikker i en utendørs mobilitetsrute. Studentene skal gå selvvalgt rute med skjerm for øynene.
- Før egenpraksis med elev: Godkjent egenferdighet etter øvinger som mobilitetslærer til person med simulert synsnedsettelse.
-Godkjent emneoppgave etter egenpraksis med elev. Emneoppgave fra praksis skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 8 -10 sider.
-Krav som stilles til egenferdigheter og emneoppgave fra praksis, blir gjennomgått i fellessamlinger.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav:
- bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/førskolelærerstudiet, eller
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) som inneholder minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
Politiattest
Dette emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Kursmateriell
Se litteraturliste.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"