Emne - Pedagogisk arbeid med barn, unge og voksne som bruker punktskrift - PED6658
PED6658 - Pedagogisk arbeid med barn, unge og voksne som bruker punktskrift
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Faglig innhold
Emnet gir innføring i pedagogisk arbeid med barn, unge og voksne som bruker eller skal bruke punktskrift. Studenten vil få en grundig opplæring i punktskrift, metodikk for læring, kunnskaper om tilrettelegging og bruk av IKT-hjelpemidler i et inkluderingsperspektiv.
Sentrale temaer i emnet
- Inkluderende praksiser
- Taktil-haptisk persepsjon
- Auditiv persepsjon
- IKT for punktskriftbrukere
- Å lese og skrive med punktskrift
- Matematikk med punktskrift
Målgruppe
- Personer under masterutdanning i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk.
- Personer som arbeider innenfor det synspedagogiske fagfeltet eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om 6-punkts og 8-punkts punktskrift
- inngående kunnskap om forskjellen på taktil og visuell lesing
- inngående kunnskap om lesemetoder og lesestrategier for taktil lesing
- grunnleggende kunnskap om datautstyr og spesialprogramvare for blinde
- inngående kunnskap om hvordan elever som er blinde lærer å tenke matematisk, og om egnede utregningsmetoder
- inngående kunnskap om pedagogisk tilrettelegging som fremmer inkludering og deltakelse
Ferdigheter
Studentene kan
- skrive en tekst i punktskrift og lese en punktskrifttekst med øynene
- anvende teorier om taktil lesing og vurdere leseferdighet med tanke på tilrettelegging av lærestoff på papir og på leselist
- vurdere teorier om auditiv læring og arbeide selvstendig med synspedagogiske tilrettelegginger
- legge til rette for pedagogiske praksiser som fremmer inkludering og deltakelse
Generell kompetanse
Studentene kan
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til mangfoldet av barn, unge og voksne som buker punktskrift. Kompetansen omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen.
- kommunisere om faglige problemstillinger på området opplæring for personer som bruker punktskrift, både med spesialister og med allmennheten.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer og aktiviteter
To obligatoriske samlinger i Trondheim (4 dager tidlig høst og 4 dager vår).
Fem nettmøter mellom samlingene; 2 på høsten og 3 på våren. Varighet ca. 1 time. Emnet går over to semestre, med oppstart høst og eksamen vår.
Obligatoriske aktiviteter
5 nettmøter
2 obligatoriske samlinger
Emneoppgave
Praksisoppgaver
Obligatoriske aktiviteter
- 5 nettmøter
- 2 obligatoriske samlinger
- Emneoppgave
- Praksisoppgaver
Mer om vurdering
Krav for å få avlegge eksamen:
- To obligatoriske samlinger med til sammen 8 dager.
- 5 nettmøter
- Godkjente praksisoppgaver/egenferdighet i temaene å lese og skrive med punktskrift, IKT (bruk av leselist), auditiv persepsjon og matematikk med punktskrift.
- Godkjent individuell emneoppgave, 6 til 8 sider. Krav som stilles til oppgaver og emneoppgave blir gjennomgått i fellessamlingene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav:
- bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) som inneholder minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Kursmateriell
Se litteraturliste.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"