course-details-portlet

PED6652 - Hørselsvansker- audiopedagogisk rådgivning

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 3 dager

Faglig innhold

Studiet gir oversikt over temaer, betingelser, teori, modeller og ferdigheter i rådgivningsarbeid relatert til hørselsvansker. Innholdet organiseres i følgende temaer:

  • Rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
  • Kartlegging og utredning i audiopedagogisk arbeid
  • Rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
  • Tidlig audiopedagogisk innsats i et rådgivningsperspektiv
  • Audiopedagogisk rådgivning i et flerkulturelt perspektiv

Målgruppe:

Pedagoger eller andre med relevant utdanning som ønsker å fordype seg innenfor innen det audiopedagogiske fagområdet

Læringsutbytte

Studiet skal gi oversikt over temaer, betingelser, teori, modeller og ferdigheter innen audiopedagogisk rådgivningsarbeid.

Kunnskap:

Studentene:

  • har inngående kunnskap om rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
  • har inngående kunnskap om rådgivning som vekstfremmende prosesser
  • har kunnskaper om kartlegging og utredning knyttet til hørselsvansker
  • har inngående kunnskap om rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger

Ferdigheter:

  • kan planlegge og gjennomføre rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
  • kan anvende audiopedagogiske kunnskaper i rådgivningsprosessen
  • kan bruke observasjon, eventuell annen kartlegging som grunnlag for tiltaksrettet audiopedagogisk rådgivning
  • kan reflektere kritisk rundt egen kompetanse og rolle i rådgivningsarbeidet
  • kan anvende video som analyseverktøy
  • kan dokumentere ovenforstående skriftlig

Generell kompetanse:

- kan anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier for å gjennomføre og reflektere over rådgivning som en vekstfremmende prosess i audiopedagogiske sammenhenger.

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger 3 - 5 dager
  • Forelesninger på nett
  • Praktiske øvelser i bruk av rådgivningsteknikker
  • Praksis tilsvarende 2 uker, inkludert for- og etterarbeid, hvorav noe er knyttet til arbeid på samlingene
  • Detaljert beskrivelse av praksis:

    Praksis tilsvarende 2 uker, inkludert for- og etterarbeid, hvorav noe er knyttet til arbeid på samlingene. Praksis skal knyttes til en audiopedagogisk problemstilling, og skal omfatte rådgivning, observasjon og evt. annen kartlegging. Praksis gjennomføres i barnehage, skole, i tilknytning til en PP-tjeneste, eller på en arbeidsplass. Veiledning blir gitt fra Statped.

    Praksisperiode 1 - Rådgivningssamtale, observasjon og evt annen. kartlegging

    Omfang av denne praksisen er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid.

    Praksisperioden inneholder en samtale med rådsøker(e) for å kartlegge kontekst og behov. Veiledning gis på videoopptak av samtalen og refleksjonsnotat.

    Deretter gjennomføres observasjon og evt. annen relevant kartlegging.

    Praksisperiode 2 - Rådgivningssamtale

    Omfanget er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid. I denne perioden skal studentene gjennomføre den andre rådgivningssamtalen. Samtale 2 har fokus på audiopedagogiske tiltak, og er basert på kartlegging i samtale 1 og observasjon og kartlegging. I samtalen skal observasjoner og annen kartlegging fra observasjonspraksis legges til grunn. Veiledning gis på opptak av samtalen sammen med refleksjonsnotat. Rådgivningssamtale 2 og tilhørende refleksjonsnotat vurderes som godkjent/ikke godkjent.

    Opptak fra rådgivningssamtale 2 skal vurderes som godkjent/ikke godkjent. Dersom det ikke blir godkjent, vil studenten få mulighet til å gjennomføre et nytt videoopptak.

    Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på studiesamlinger
  • Praksis

Obligatoriske aktiviteter

  • Oblig

Mer om vurdering

Tre dager individuell hjemmeeksamen. Omfang: inntil 5000 ord, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.

Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent. Godkjent praksis er en forutsetning for å gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

Opptakskrav/forkunnskapskrav:

  • bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
  • gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller
  • bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
  • Alle søkere må ha gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker - språk og kommunikasjon, eller tilsvarende

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU