Emne - Hørselsvansker- audiopedagogisk rådgivning - PED6652
PED6652 - Hørselsvansker- audiopedagogisk rådgivning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Studiet gir oversikt over temaer, betingelser, teori, modeller og ferdigheter i rådgivningsarbeid relatert til hørselsvansker. Innholdet organiseres i følgende temaer:
- Rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
- Kartlegging og utredning i audiopedagogisk arbeid
- Rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
- Tidlig audiopedagogisk innsats i et rådgivningsperspektiv
- Audiopedagogisk rådgivning i et flerkulturelt perspektiv
Målgruppe:
Pedagoger eller andre med relevant utdanning som ønsker å fordype seg innenfor innen det audiopedagogiske fagområdet
Læringsutbytte
Studiet skal gi oversikt over temaer, betingelser, teori, modeller og ferdigheter innen audiopedagogisk rådgivningsarbeid.
Kunnskap:
Studentene:
- har inngående kunnskap om rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
- har inngående kunnskap om rådgivning som vekstfremmende prosesser
- har kunnskaper om kartlegging og utredning knyttet til hørselsvansker
- har inngående kunnskap om rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
Ferdigheter:
- kan planlegge og gjennomføre rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
- kan anvende audiopedagogiske kunnskaper i rådgivningsprosessen
- kan bruke observasjon, eventuell annen kartlegging som grunnlag for tiltaksrettet audiopedagogisk rådgivning
- kan reflektere kritisk rundt egen kompetanse og rolle i rådgivningsarbeidet
- kan anvende video som analyseverktøy
- kan dokumentere ovenforstående skriftlig
Generell kompetanse:
- kan anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier for å gjennomføre og reflektere over rådgivning som en vekstfremmende prosess i audiopedagogiske sammenhenger.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger 3 - 5 dager
- Forelesninger på nett
- Praktiske øvelser i bruk av rådgivningsteknikker
- Praksis tilsvarende 2 uker, inkludert for- og etterarbeid, hvorav noe er knyttet til arbeid på samlingene
Detaljert beskrivelse av praksis:
Praksis tilsvarende 2 uker, inkludert for- og etterarbeid, hvorav noe er knyttet til arbeid på samlingene. Praksis skal knyttes til en audiopedagogisk problemstilling, og skal omfatte rådgivning, observasjon og evt. annen kartlegging. Praksis gjennomføres i barnehage, skole, i tilknytning til en PP-tjeneste, eller på en arbeidsplass. Veiledning blir gitt fra Statped.
Praksisperiode 1 - Rådgivningssamtale, observasjon og evt annen. kartlegging
Omfang av denne praksisen er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid.
Praksisperioden inneholder en samtale med rådsøker(e) for å kartlegge kontekst og behov. Veiledning gis på videoopptak av samtalen og refleksjonsnotat.
Deretter gjennomføres observasjon og evt. annen relevant kartlegging.
Praksisperiode 2 - Rådgivningssamtale
Omfanget er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid. I denne perioden skal studentene gjennomføre den andre rådgivningssamtalen. Samtale 2 har fokus på audiopedagogiske tiltak, og er basert på kartlegging i samtale 1 og observasjon og kartlegging. I samtalen skal observasjoner og annen kartlegging fra observasjonspraksis legges til grunn. Veiledning gis på opptak av samtalen sammen med refleksjonsnotat. Rådgivningssamtale 2 og tilhørende refleksjonsnotat vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Opptak fra rådgivningssamtale 2 skal vurderes som godkjent/ikke godkjent. Dersom det ikke blir godkjent, vil studenten få mulighet til å gjennomføre et nytt videoopptak.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på studiesamlinger
- Praksis
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig
Mer om vurdering
Tre dager individuell hjemmeeksamen. Omfang: inntil 5000 ord, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent. Godkjent praksis er en forutsetning for å gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav:
- bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
- Alle søkere må ha gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker - språk og kommunikasjon, eller tilsvarende
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"