Emne - Hørselsvansker - utvikling og (re)habilitering av talespråk og talespråklig kommunikasjon - PED6650
PED6650 - Hørselsvansker - utvikling og (re)habilitering av talespråk og talespråklig kommunikasjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Barn, unge og voksne med hørselsvansker har gjennom teknologisk utvikling når det gjelder høreapparater og cochleaimplantater, fått bedre muligheter til å anvende hørselen for talespråklig kommunikasjon. Emnets overbygging er lytting som basis for utvikling og rehabilitering av talespråk og talespråklig kommunikasjon. Du vil lære om hvordan legge til rette for at barn og voksne med hørselsvansker kan få best mulig utbytte av sitt hørselstekniske hjelpemiddel. Emnet inneholder:
- Forutsetninger og betingelser for talespråklig utvikling og rehabilitering hos barn, unge og voksne med høreapparater og cochleaimplantater
- Analyse og analyseverktøy. Herunder fonetikk og fonologisk analyse
- Metodisk arbeid med utvikling og rehabilitering av lytteferdigheter og talespråk for barn, unge og voksne med høreapparater og cochleaimplantater
- Prosedyrer, systemer og saksgang i det audiopedagogiske habiliterings- og rehabiliteringsarbeidet
Målgruppe:
- Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer.
- Studenter ved mastergradstudiet i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk
- Studenter ved erfaringsbasert mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i audiopedagogikk
- Alle søkere må ha gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker - språk og kommunikasjon, eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene:
- har inngående kunnskap om teknologiens muligheter og begrensninger knyttet til talespråklig utvikling og talespråklig kommunikasjon
- har inngående kunnskap om auditiv utvikling
- har kunnskap om fonetikk, fonologi og fonologisk analyse som grunnlag for analyse av utnyttelse av hørselen og talespråk
- har inngående teoretisk kunnskap om utvikling og rehabilitering av lytteferdigheter og talespråk for barn, unge og voksne med høreapparater og cochleaimplantater
Ferdigheter:
Studentene:
- kan analysere barnets, den unges eller den voksnes hørsel og talespråk
- kan gjøre vurderinger av hvilke tiltak som kan være hensiktsmessige for videre utvikling av talespråk.
- kan utføre praktisk metodisk arbeid knyttet til habilitering og rehablitering av talespråk
- kan dokumentere kunnskapene sine skriftlig
Generell kompetanse:
Studentene:
- kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier for gjennomføring av arbeid med lytteutvikling, lytteferdigheter, habilitering og rehabilitering av talespråk
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger á 3 - 5 dager
- Forelesninger på nett.
- Todelt praksis tilsvarende to uker, inkludert for- og etterarbeid, hvorav noe er knyttet til arbeid på samlingene.
Detaljert beskrivelse av praksis:
Todelt praksis tilsvarende 2 uker, inkludert for- og etterarbeid, hvorav noe er knyttet til arbeid på samlingene.
Praksis 1:
Gjennomført og godkjent kartleggingsverktøy for fonologisk utvikling
Praksis 2:
Praktisk metodisk arbeid - Talespråklig habilitering/rehabilitering. Studentene skal under veiledning gjennomføre arbeid med habilitering/rehabilitering av talespråklig kommunikasjon hos barn, ungdommer, eller voksne med CI, eller høreapparater. Studentene skal ta videoopptak av arbeidet og analysere det. Individuell veiledning underveis blir gitt på bakgrunn av innsendte videoopptak og notater fra analysen. Videre bringes opptaket med til studiesamling for veiledning av fagpersoner og medstudenter. Dersom det ikke lar seg gjøre å skaffe praksisplass i nærheten av hjemstedet, må enkelte av studentene belage seg på å reise og å bo hjemmefra i praksisperioden.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på studiesamlinger
- Praksis
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig
Mer om vurdering
Tre dager individuell hjemmeeksamen. Omfang: inntil 5000 ord, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
Studentøvelse mellom 1. og 2. samling Godkjent/Ikke godkjent
Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent.
Godkjente arbeidskrav (studentøvelser og praksis) er forutsetning for å gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav:
- bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
Målgruppe:
- Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer.
- Studenter ved mastergradstudiet i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk
- Studenter ved erfaringsbasert mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i audiopedagogikk
- Alle søkere må ha gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker - språk og kommunikasjon, eller tilsvarende
Politiattest
Emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
09.10.2024Innlevering
11.10.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"