Emne - Hørselsvansker - språk og kommunikasjon - PED6649
PED6649 - Hørselsvansker - språk og kommunikasjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Faglig innhold: Studieemnet inneholder grunnleggende kunnskaper om språk og språkutvikling i forbindelse med hørselsvansker for å kunne for å kunne vurdere og følge språkutviklinga, gjennomføre kartlegging og tilrettelegge for gode språkmiljøer.
Innhold i emnet er:
- Typisk og avvikende språkutvikling som utgangspunkt for forståelse av språk og språkutvikling i forbindelse med hørselsvansker
- Grunnleggende kunnskap om tegnspråk og tegnspråkutvikling
- Hørsel, språk og læring
- Kommunikative aspekter ved hørselsvansker
- Språk og kommunikasjon i forbindelse med hørselsvansker og flerfunksjonsvansker
- Verktøy for kartlegging av språk og kommunikasjon
- Tiltaksrettet arbeid med språkmiljøer, språkutvikling og språklæring
Målgruppe:
- Pedagoger eller andre med relevant utdanning som ønsker å spesialisere seg innenfor det audiopedagogiske fagområdet
- Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer
Læringsutbytte
Kunnskap: Studentene:
- har inngående kunnskap om typisk språkutvikling som grunnlag for å avdekke og forstå avvikende språkutvikling
- har inngående kunnskap om språk, språkutvikling og kommunikasjon knyttet til hørselsvansker
- har inngående kunnskap om språk og kommunikasjon i forbindelse med hørselsvansker og flerfunksjonsvansker
- har inngående kunnskap om miljømessige og individuelle betingelser og forutsetninger for språklig utvikling og kommunikativ samhandling
- har inngående kunnskap om relevante språktester og kartleggingsverktøy knyttet til språk og kommunikasjon
Ferdigheter: Studentene:
- skal på grunnlag av kunnskap om typisk språkutvikling kunne analysere og vurdere språkutvikling i forbindelse med hørselsvansker,
- skal kunne vurdere og anvende verktøy for kartlegging av språk og kommunikasjon
- skal kunne beskrive og vurdere tiltak for språklæring for et barn, eller en elev med hørselsvansker
- skal kunne beskrive og vurdere tiltak for tilrettelegging av gode språk- og kommunikasjonsmiljøer i barnehage, skole og på arbeidsplass
- skal kunne dokumentere kunnskapene sine skriftlig
Generell kompetanse: Studentene:
- kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier for å tilrettelegge for gode språk- og kommunikasjonsmiljøer i barnehage, skole og på arbeidsplass
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger à 3 x 3/5 dager
- Noen digitale forelesninger vurderes
- Studentøvelser
- Praksis 1 uke, inkludert for- og etterarbeid
Detaljert beskrivelse av praksis:
Praksis 1 uke, inkludert for- og etterarbeid, mellom samling 2 og 3.
Tema for praksisen er relatert til innholdet i studieemnet: Språk og kommunikasjon i forbindelse med hørselsvansker. Praksis skal være knyttet til et barnehagebarn, en skoleelev, eller en voksen person med hørselsvansker. Studentene skal i praksisperioden under veiledning observere, og/eller kartlegge ut fra valgt fokus, og/eller gjennomføre tiltak knyttet til ulike forhold ved språk og kommunikasjon.
Etter avsluttet praksis skrives praksisrapport.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på studiesamlinger
- Studentøvelser
- Praksis
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på studiesamlinger
- Praksis
Mer om vurdering
- Eksamen i form av individuell emneoppgave på maksimum 5000 ord (tilsvarer 15 sider, Times New Roman, punkt 12, linjeavstand 1,5), ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
- Studentøvelse mellom 1. og 2. samling Godkjent/Ikke godkjent
- Praksis vurderes som Godkjent/Ikke godkjent.
- Godkjente arbeidskrav (studentøvelser og praksis) er forutsetning for å gå opp til eksamen.
Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:
Obligatoriske studentøvelser mellom samling 2 og 3. Tilbakemelding og vurderinger gis fra faglærere. Studentøvelser og praksis vurderes som godkjent/Ikke godkjent.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
- Bachelorgrad med fordypning i pedagogikk (82,5 studiepoeng) som omfatter eksamen i emnene PED 1000; PED 1001, PED 1002, Ped 1003, PED 1004 (de obligatoriske emnene i bachelorgraden), eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/ eller
- bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning, eller
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
- Alle søkere må ha bestått eksamen i PED6648 Innføring i audiopedagogikk, eller tilvarende
Politiattest
Emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"