course-details-portlet

PED6648 - Innføring i audiopedagogikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og emneoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Emneoppgave 50/100 ALLE
Hjemmeeksamen 50/100 ALLE

Faglig innhold

Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om ulike aspekter ved hørselsvansker og hvilken tilrettelegging det er behov for med tanke på utvikling, læring og deltakelse i et livsløpsperspektiv. Innhold i emnet er:

  • Hørselens anatomi og fysiologi
  • Hørselstap og hørselstilstander
  • Konsekvenser av hørselsvansker
  • Teknisk kompensatoriske muligheter og hjelpemidler
  • Audiopedagogisk tilrettelegging i barnehage, skole, og på arbeidsplass
  • Hørselsvansker og samfunnet
  • Lover, rettigheter og hjelpeinstanser

Målgruppe

  • Pedagoger eller andre med relevant utdanning som ønsker å spesialisere seg innenfor det audiopedagogiske fagområdet
  • Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselsvansker innenfor ulike pedagogiske arenaer

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studentene:

  • har inngående kunnskap om medisinsk og teknisk audiologi
  • har inngående kunnskap om konsekvenser av hørselsvansker
  • har kunnskap om hørselsvansker i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om ulike syn på hørselsvansker som eksisterer i samfunnet
  • har inngående kunnskap om tilrettelegging for deltakelse for personer med hørselsvansker i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter:

Studentene:

  • kan beskrive hvordan hørselsorganet er bygd opp og fungerer
  • kan tolke og beskrive audiogrammer (grad av hørselstap, type hørselstap og mulige årsaker)
  • kan beskrive tekniske, kompensatoriske hjelpemidler og sette dem inn i en pedagogisk sammenheng
  • kan vurdere og beskrive hva som er god tilrettelegging for deltakelse for barn, unge, voksne og eldre med hørselsvansker
  • kan bidra til å sette barn, unge, voksne og eldre best mulig i stand til å mestre sin høsrselsvanske
  • kan dokumentere kunnskapene skriftlig

Generell kompetanse:

Studentene:

  • kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier om tilrettelegging for deltakelse for personer med hørselsvansker i et livsløpsperspektiv.

Læringsformer og aktiviteter

Studentene:

kan analytisk, kritisk og kreativt anvende sine kunnskaper, ferdigheter og teorier om tilrettelegging for deltakelse for personer med hørselsvansker i et livsløpsperspektiv. Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger og seminarer på 3 studiesamlinger 3 x 3/5 dager
  • Studentøvelser. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
  • Forelesninger på nett og omvendt undervisning kan være aktuelt
  • Praksis 1 uke, inkludert for- og etterarbeid mellom samling 2 og 3. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Detaljert beskrivelse av praksis:

  • Praksis tilsvarende 1 uke, inkludert for- og etterarbeid.
  • Praksis skal være knyttet til observasjon av tilrettelegging for opplæring, inkludering og deltakelse for en person med hørselsvansker. Praksis kan tas på eget arbeidssted.
  • Etter avsluttet praksis skrives en praksisrapport.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på studiesamlinger
  • Studentøvelser
  • Praksis
  • Praksisrapport

Obligatoriske aktiviteter

  • Praksis
  • Praksisrapport
  • Studentøvelse mellom 1. og 2. samling

Mer om vurdering

  • Praksis og studentoppgaver vurderes som godkjent/ikke godkjent. Godkjent praksis og studentoppgaver er en forutsetning for å gå opp til eksamen.

Avsluttende vurdering består av to deler:

  • Del 1: En 6 timers individuell hjemmeeksamen med kortsvarsoppgaver
  • Del 2: Individuell emneoppgave. Omfang: inntil 5000 ord, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.

Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen

  • Godkjente obligatoriske studentøvelser mellom samling 1 og 2. Tilbakemelding og vurdering gis fra faglærere.
  • Praksis med rapport må være vurdert som godkjent

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

  • bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
  • gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet, eller
  • bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk

Politiattest

Emnet har krav om politiattest.

Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.

Skikkethetsvurdering og autorisasjon

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og emneoppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 50/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Emneoppgave 50/100 ALLE

Utlevering
02.12.2024

Innlevering
17.12.2024


09:00


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU