Emne - Selvoppfatning og motivasjon i ledelse - PED6503
PED6503 - Selvoppfatning og motivasjon i ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | A |
Faglig innhold
Emnet retter fokus mot kunnskap som kan gi deltakeren grunnlag for å ta vare på og videreutvikle motivasjon og selvoppfatning hos seg selv og hos medarbeidere. I emnet legges det vekt på å gi deltakeren innsikt i og praktisk kunnskap i følgende tema:
- utbrenthet og jobbengasjement
- arbeidsmiljø (læringsorientert - prestasjonsorientert)
- følelser
- refleksjon
- mentalisering
- autentisk ledelse og personlig kompetanse
- agent i eget liv
Betydningen av disse elementene diskuteres i lys av hvordan å fremme selvoppfatning og motivasjon hos ledere og medarbeidere i arbeidslivet.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om selvoppfatning og motivasjon som forutsetning for læringsorienterte arbeidsmiljø og jobbengasjement
- har kunnskap om den betydning mentalisering og det å være agent i eget liv kan ha for ledelse
- vet hvordan mindfulness (oppmerksomt nærvær) kan anvendes i ledelse
- kan reflektere over betydningen av denne kunnskapen i lys av autentisk ledelse og hvordan utbrenthet kan forebygges.
Ferdigheter:
Studenten
- har kunnskap og kompetanse om sammenhengen mellom selvoppfatning og motivasjon, og kan lede og veilede i spennet fra utbrenthet til jobbengasjement.
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap og kompetanse om sammenhengen mellom selvoppfatning og motivasjon, og kan lede og veilede i spennet fra utbrenthet til jobbengasjement.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med to samlinger à to dager.
Læringsformer:
- Forelesninger med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum
- Øvelser, og veiledningsseminar knyttet til arbeid med skriftlig oppgave.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på samlingene
- Refleksjonsnotat
- Oppgave med muntlig framføring
Mer om vurdering
Samme vurderingsform ved utsatt eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Pedagogikk - videreutdanning (FJPED)
Videreutdanningsemner i organisasjon og ledelse (MORGEMNER)
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav til emner i masterprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"