Emne - Prosjektutvikling - PED6113
Prosjektutvikling
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Målgruppe: Mastergradsstudenter i spesialpedagogikk, syns- og audiopedagogikk. Masterstudenter i rådgivning for barn og ungdom og i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Emnet omhandler prosjektplanlegging og prosjektutvikling, og det å designe metodisk tilnærming for eget masterprosjekt. Emnet omfatter tema som akademisk skriving med vekt på masteroppgave, litteratursøk, vurdere kvalitet i akademiske tekster og forskningsprosjekt, samt aktuell forskning ved instituttet.
Læringsutbytte
Studenten har:
- inngående kunnskap om planlegging og gjennomføring av vitenskapelig prosjekt
- avansert kunnskap om den vitenskapelige sjanger og fremstilling
- avansert kunnskap om litteratursøk og litteraturgjennomgang
- avansert kunnskap om etiske retningslinjer for forskning
- avansert kunnskap om kvalitetskriterier i akademiske tekster og forskningsprosjekt
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt. En av hensiktene med arbeidet i emnet er at det skal være mulig å gjenbruke i masteroppgaven.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning/seminar: Fire samlingsdager. Minst 80% oppmøte.
Arbeidskrav: Arbeidskrav må være bestått før innlevering av eksamen. Antall arbeidskrav avtales ved semesterstart.
Veiledning: Tilbud om en time individuell veiledning.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte samlinger
- Godkjente øvinger
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Se studieplan for erfaringsbasert master i Spesialpedagogikk.
Se studieplan for erfaringsbasert master i Pedagogisk-psykologisk rådgivning.
Se studieplan for erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom
Fagområder
- Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring