Emne - Pedagogiske forskningsmetoder - PED6111
PED6111 - Pedagogiske forskningsmetoder
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Målgruppe: Mastergradsstudenter i spesialpedagogikk, syns- og audiopedagogikk. Masterstudenter i rådgivning for barn og ungdom og i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Faglig innhold: Emnets fokus er å gi en bred innføring i pedagogisk forskningsmetode, og dette inkluderer kunnskap om både kvantitative og kvalitative tilnærminger til pedagogiske problemstillinger. Det gis også innføringer til metoden litteraturreview, til historisk metode, og det vitenskapsteoretiske grunnlaget for forskningsfeltet.
Læringsutbytte
Studenten har:
- inngående innsikt i sentrale prinsipper i pedagogiske forskningsmetoder
- avansert kunnskap og ferdigheter i kvalitative tilnærminger og kvantitative tilnærminger, samt i metoden litteraturstudie
- avansert kunnskap om forskningsprosessen og ferdigheter i utforming av forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data
- kunnskap om kvalitetskriterier i forskningsmetodikk, forskningsetikk og det vitenskapsteoretiske grunnlaget til pedagogisk forskning
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt. En av hensiktene med arbeidet i emnet er at det skal være mulig å gjenbruke i masteroppgaven.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning/seminar: Seks samlingsdager på til sammen 45 timer. Minst 80% oppmøte.
Arbeidskrav: Tre arbeidskrav må være bestått før innlevering av eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- 3 godkjente innleveringer
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Se studieplan for erfaringsbasert master i Spesialpedagogikk.
Se studieplan for erfaringsbasert master i Pedagogisk-psykologisk rådgivning.
Se studieplan for erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom.
Kursmateriell
Pensum på 1000-1500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6111 | 15.0 | HØST 2013 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"