Emne - Dybdelæring gjennom prosjektarbeid i ungdomsskole og videregående skole - PED6103
PED6103 - Dybdelæring gjennom prosjektarbeid i ungdomsskole og videregående skole
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Dybdelæring er en læringsstrategi som omhandler elevens evne til å gradvis utvikle sin forståelse av det man har lært innen et fagområde og om elevenes forståelse av sammenhenger mellom fagområder. Dette emnet utforsker hvordan lærere i ungdomsskole og videregående skole kan organisere opplæringen gjennom et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer slik at eleven får ressurser og tid til å gå i dybden i fagstoff i enkeltfag og på tvers av fag. Mestring, identitet, kreativitet og samhandling er sentrale elementer for å skape muligheter for meningsfull læring. Mestring i et fagområde omfatter å forstå strukturer og mønster, tilegne seg kunnskap og ferdigheter, og kunne videreformidle kunnskapen. Identitet omfatter at læringen i fagområdet er drevet av indre motivasjon, inkluderer kjerneelementer, er forståelig og bygger på elevens kunnskaper og erfaringer, og gir mening i et større perspektiv. Kreativitet er å kunne skape, gjøre og uttrykke noe nytt innen et fagområde basert på kunnskap og forståelse; f.eks. å ta steget fra å analysere hvordan et dikt er skrevet til å skrive dikt selv. Samhandling angår at læring skjer i dialog om faglig kunnskap mellom elev og lærer, elever imellom, mellom elev og foreldre, og i møtet med omverden og aktører utenfor skolen.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten har kunnskap om dybdelæring og kjenner sentrale begreper og elementer for å skape muligheter for dybdelæring.
- Studenten har innsikt i et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer i fag og på tvers av fag.
- Studenten har kunnskap om sentrale aktiviteter knyttet til ulike faser av prosjektarbeidet, og forutsetninger for vellykkede prosjekter.
- Studenten har innsikt i læreres læring, danning, estetiske arbeidsformer og entreprenørskap.
Ferdigheter
- Studenten kan ta i bruk et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer og aktiviteter.
- Studenten kan anvende sin kompetanse i fag og i prosjektarbeid til å designe originale prosjekter som skaper muligheter for dybdelæring.
- Studenten kan iverksette tiltak og aksjoner som stimulerer samarbeid og bidrar til endring av samhandlingsmønstre for å skape bedre faglige og sosiale læringsmiljø.
- Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til både elever og lærere, og kan reflektere over tilbakemeldinger på eget arbeid.
Generell kompetanse
- Studenten har utvidet sitt perspektiv på egen fagkunnskap og sin pedagogiske verktøykiste
- Studenten har fått økt forståelse for hvordan man gjennom mestring, identitet, kreativitet og samhandling kan legge til rette for betydningsfull læring for elevene.
Læringsformer og aktiviteter
Et praksisnært kurs der man gjennom øvelser og seminar kobler teori og praksis og prøver ut ulike prosjektbaserte arbeidsformer alene og i gruppe. Forelesninger om prosjektbaserte arbeidsformer, aktiviteter i ulike faser av prosjektarbeid, dybdelæring, danning og læreres læring danner en teoretisk ramme for praktiske øvelser. Refleksjon og veiledning individuelt og i gruppe knyttet til utvikling av eget prosjekt.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse på samling
- Prosjektbasert arbeid og muntlig presentasjon
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
- Det er obligatorisk oppmøte.
- Obligatorisk å prøve ut prosjektbasert arbeidsform og muntlig presentasjon av denne.
Vurderingsform
- Hjemmeoppgave i form av rapport/sluttarbeid der studenten alene eller i en gruppe designer et originalt prosjekt. Her bruker man begreper fra faglitteraturen, kobler inn aktiviteter knyttet til ulike faser av prosjektarbeidet, beskriver hva elevene er forventet å lære, og reflekterer om hva som er sentrale elementer for at elevene gis mulighet for dybdelæring. Rapporten får vurderingen bestått/ikke bestått. De obligatoriske aktivitetene må være godkjent før rapport/sluttarbeid leveres til sensur.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)
Forkunnskapskrav
- Bachelorgrad
- Ansatt på ungdomsskole eller videregående skole
- Rangering av søkere dersom flere søkere enn plasser: Prioritering av lærere fra samme skole/lærerteam
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"