Emne - Mental trening og eksekutive hjernefunksjoner - PED6062
PED6062 - Mental trening og eksekutive hjernefunksjoner
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 50/100 | |||
Muntlig eksamen | 50/100 |
Faglig innhold
Denne videreutdanningen er for lærere og trenere som arbeider med idrettsutøvere/elever eller andre prestasjonsrettede utøvere/elever som enten er på- eller har ambisjon om å nå et høyt nasjonalt og/eller internasjonalt nivå. Studiet gir en innføring i hva mental trening er, hvilke mentale funksjoner som er involvert i læringsprosesser og hvilke basale hjernefunksjoner som regulerer disse mentale funksjonene. Studiet omfatter også opplæring i ulike typer psykologiske metoder og teknikker som kan anvendes for å øke en persons mentale funksjon og prestasjonsevne. Deltakerne får også opplæring i hvordan man pedagogisk lærer utøveren/eleven å anvende mental trening. Denne delen omfatter bruk av pedagogiske virkemidler samt anvendelse og praktisk bruk av ulike kommunikasjonsteknikker. Utdanningsprogrammet bygger på evidensbasert forskning innen mental trening, kognitiv atferdsteori, kognitiv psykologi, metakognitiv psykologi og moderne hjerneforskning.
Tredje og fjerde semester av programmet er en videreføring i hvordan man som mental trener skal identifisere og håndtere motgang, skader, motivasjonssvikt og utvikling av ulike typer psykiske helseproblemer som utbrenthet og utmattelse, spiseforstyrrelser, søvnproblemer og ulike typer angst og nedstemthet som bekymringer, tvang, unngåelsesatferd og grubling. I siste del av programmet vil man fokusere på hvordan ulike typer idretter (andre aktiviteter) krever ulike typer mentale ferdigheter. Som mental trener er det viktig at man er bevisst på hvilke konkrete mentale funksjoner som er helt sentrale i den enkelte idrett (aktivitet) og hvordan man kan utvikle et konkret mentalt treningsprogram for en utøver/elev som sørger for at en har et spesialisert fokus.
Studiepoengsreduksjon: PED6060 og PED6061
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten skal Utvikle innsikt om hva mental trening er, hvilke mentale funksjoner som er involvert og hvilke basale hjernefunksjoner som regulerer disse mentale funksjonene.
Ferdigheter:
- Studenten skal utvikle oppmerksomhet- og påvirkningsferdigheter innen kommunikasjon for å kunne etablere emosjonelt bånd med sine utøvere, og utvikle gode mål og strategier for å skape utvikling.
Generell kompetanse:
- Studenten skal kunne bidra til å hjelpe utøvere og elever til å håndtere sentrale mentale utfordringer i forbindelse med prestasjonsutvikling.
Læringsformer og aktiviteter
Deltidsstudium med samlinger. Hvert kurs har hvert semester tre heldagssamlinger.
Undervisningsformen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og selvrefleksjon. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike caser og knytter relevant teori til disse. Studentene får under veiledning anledning til å trene på rollen som mental trener. I tillegg vektlegges evne til refleksjon over egen utvikling og faglig modning.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvingsoppgave
Mer om vurdering
Det vil bli gitt øvingsoppgave som skal være godkjent før studentene kan gå opp til skriftlig og muntlig eksamen.
Muntlig eksamen teller 50% og skriftlig oppgave teller 50% .
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk - videreutdanning (FJPED)
Rådgivning - videreutdanning (RADEVU)
Anbefalte forkunnskaper
Lærerutdanning og erfaring fra arbeid med elever i prestasjonsrelaterte fag eller erfaring som trener/fagperson for utøvere på vei mot eller er etablert på høyt nivå.
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 2
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 4
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Termin nr.: 3
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Muntlig eksamen 50/100
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Oppgave
50/100
Innlevering
22.11.2024
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"