Emne - Fremtidens læringsteknologier - PED6051
PED6051 - Fremtidens læringsteknologier
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Oversikt over nyskapende VR/AR teknologier for læring og trening.
Digitalisering på arbeidsplassen, fjernundervisning og datastøttet samhandling.
Eksempler fra norske og internasjonale selskaper og offentlig sektor.
Analyse av bruksområder og brukseksempler. Innføring av innovative digitale løsninger: ledelse, strategi og verdiskaping.
Konsepter, ideer og praksisbaserte tilnærminger til teknologistøttet livslang læring, med vekt på deltakernes egne erfaringer.
Forskningsmetoder og evalueringsteknikker.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Deltakeren har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved fremtidens VR/AR læringsteknologier, muligheter og begrensninger, digitaliseringsprosesser og forskjellige tilnærminger til kompetansebygging i organisasjoner.
- Deltakeren har avansert kunnskap om nyere forskning på feltet og vitenskapelige metoder
- Deltakeren kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet, f.eks i relasjon til egen arbeidspraksis
Ferdigheter:
- Deltakeren kan anvende relevante konsepter og teorier for å analysere og forstå utfordringene ved utvikling og integrering av innovative læringsløsninger i organisasjoner.
- Deltakeren kan analysere og forholde seg kritisk til faglig litteratur andre kilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer utfra behov i egen organisasjon
- Deltakeren kan analysere eksisterende forskning og metoder på feltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- Deltakeren kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt med fokus på utvikling og evaluering av innovative teknologiske løsninger for læring og trening i egen organisasjon under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse:
- Deltakeren kan fungere som rådgiver i digitaliseringsprosesser, planlegge, gjennomføre og evaluere opplæringstiltak.
- Deltakeren kan analysere relevante problemstillinger fra egen praksis og anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte teknologiske løsninger for læring i egen organisasjon
- Deltakeren kan formidle omfattende selvstendig arbeid og gjennomføre faglige presentasjoner
- Deltakeren kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet ‘Fremtidens læringsteknologier’, både med spesialister og til allmennheten
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning gis i form av forelesninger, seminarer og øvelser, både individuelt og i grupper. Disse skal foregå som en del av fysiske samlinger, i løpet av 2 seminarøkter (2 + 2 dager) i Trondheim (inkludert øvelser og demoer på VR lab) og på nett. Deltakerne bør formulere en problemstilling som de selv står overfor - eller synes er interessant for deres organisasjon. Problemstillingen vil danne grunnlaget for arbeidet med øvinger og en avsluttende prosjektoppgave (essay)
Obligatorisk deltakelse på undervisningsaktivitetene.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse
Mer om vurdering
Prosjektoppgave (essay)
Obligatorisk oppmøte på seminarene i Trondheim + nettbaserte forelesninger og seminarer
Anbefalte forkunnskaper
Deltakerne må ha minst to år med relevant arbeidserfaring. Relevansen vurderes utfra tilknytning til nåværende stilling og et brev fra den nåværende arbeidsgiveren. Annen erfaring eller bakgrunn vil bli evaluert individuelt.
Forkunnskapskrav
Bachelor eller tilsvarende realkompetanse. To års relevant arbeidserfaring.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Prosjektoppgave
100/100
Utlevering
20.11.2024Innlevering
16.12.2024
12:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"