course-details-portlet

PED6050 - Fremtidens læringsteknologier

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Prosjektoppgave 100/100

Faglig innhold

Oversikt over nyskapende VR/AR teknologier for læring og trening.

Digitalisering på arbeidsplassen, fjernundervisning og datastøttet samhandling.

Eksempler fra norske og internasjonale selskaper og offentlig sektor.

Analyse av bruksområder og brukseksempler. Innføring av innovative digitale løsninger: ledelse, strategi og verdiskaping.

Konsepter, ideer og praksisbaserte tilnærminger til teknologistøttet livslang læring, med vekt på deltakernes egne erfaringer.

Forskningsmetoder og evalueringsteknikker.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Deltakeren har kunnskap om sentrale aspekter ved fremtidens VR/AR læringsteknologier, muligheter og begrensninger, digitaliseringsprosesser og forskjellige tilnærminger til kompetansebygging i organisasjoner.
  • Deltakeren har kunnskap om nyere forskning på feltet og vitenskapelige metoder
  • Deltakeren kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet, f.eks i relasjon til egen arbeidspraksis

Ferdigheter:

  • Deltakeren kan anvende relevante konsepter og teorier for å analysere og forstå utfordringene ved utvikling og integrering av innovative læringsløsninger i organisasjoner.
  • Deltakeren kan analysere og forholde seg kritisk til faglig litteratur andre kilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer utfra behov i egen organisasjon
  • Deltakeren kan analysere eksisterende forskning og metoder på feltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • Deltakeren kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt med fokus på utvikling og evaluering av innovative teknologiske løsninger for læring og trening i egen organisasjon under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

  • Deltakeren kan fungere som rådgiver i digitaliseringsprosesser, planlegge, gjennomføre og evaluere opplæringstiltak.
  • Deltakeren kan analysere relevante problemstillinger fra egen praksis og anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte teknologiske løsninger for læring i egen organisasjon
  • Deltakeren kan formidle omfattende selvstendig arbeid og gjennomføre faglige presentasjoner
  • Deltakeren kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet ‘Fremtidens læringsteknologier’, både med spesialister og til allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Undervisning gis i form av forelesninger, seminarer og øvelser, både individuelt og i grupper. Disse skal foregå som en del av fysiske samlinger, i løpet av 2 seminarøkter (2 + 2 dager) i Trondheim (inkludert øvelser og demoer på VR lab) og på nett. Deltakerne bør formulere en problemstilling som de selv står overfor - eller synes er interessant for deres organisasjon. Problemstillingen vil danne grunnlaget for arbeidet med øvinger og en avsluttende prosjektoppgave (essay)

Obligatorisk deltakelse på undervisningsaktivitetene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse

Mer om vurdering

Prosjektoppgave (essay)

Obligatorisk oppmøte på seminarene i Trondheim + nettbaserte forelesninger og seminarer

Forkunnskapskrav

Bachelor eller tilsvarende realkompetanse. To års relevant arbeidserfaring.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Prosjektoppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Prosjektoppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU