Emne - Folkehelse og livsmestring i skolen - PED6043
PED6043 - Folkehelse og livsmestring i skolen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig emneoppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig emneoppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Formålet med FoLiS er å gi deltakerne innsikt i folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tematikk i skolen. FoLiS favner om ulike perspektiver på individ-, gruppe-, system-, og samfunnsnivå. Emnet tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver og pedagogiske tilnærminger som imøtekommer skolens behov for å forstå samfunnsaktuelle utfordringer som barn og ungdom møter i hverdagslivet. Deltakerne vil møte aktuell og forskningsbasert kunnskap som forståelsesgrunnlag for deres praktiske virke knyttet særlig til folkehelse og livsmestring i skolen. Med utgangspunkt i en bred faglig tilnærming vil det legges vekt på forskingsbasert kunnskap og erfaringer i pedagogisk psykologi, biologi, rådgivning og spesialpedagogikk. Temaer som vektlegges er for eksempel: Hvordan står det til med barn og unge i vår samtid; om psykiske helseplager og emosjonelle utfordringer; ulike perspektiver på livsmestring; biologi og nervesystemet relasjonell kapasitetsutvikling; lærer-elever-relasjon; selvoppfatning, motivasjon og mestring; helsefremmende læringsmiljø; livskvalitet og fellesskap. I emnet vektlegges utvikling av deltakernes personlige og relasjonelle kompetanse knyttet til undervisning i folkehelse og livsmestring. Emnet vil også sette søkelys på potensialet som ligger i profesjonelt samarbeid mellom lærere og andre ansatte i oppvekstsektoren innen folkehelse og livsmestring, til det beste for elevenes trivsel, læring og utvikling.
Læringsutbytte
Etter deltakelse i FoLiS forventes det at kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytte, uttrykt gjennom kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert forståelse av folkehelse og livsmestringsbegrepet i relasjon til læring, utdanning og samfunnsmessige utviklingstrekk.
- har kunnskap om hvordan ulike perspektiver på livsmestring kan anvendes i faglige problemstillinger knyttet til arbeidet med folkehelse, livsmestring på individnivå, gruppe- og systemnivå.
- har inngående innsikt i ulike teoretiske perspektiver og forskning som er relevant for folkehelse og livsmestring i skolen.
- har kjennskap til hva som kjennetegner profesjonelle læringsfellesskap og på hvilken måte de kan bidra til utvikling av praksis.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende teoretiske perspektiver som analyseverktøy som grunnlag for profesjonelle drøftinger knyttet til folkehelse og livsmestring.
- kan omsette og anvende teoretisk kunnskap til praktisk arbeid med folkehelse og livsmestring i skolen.
- kan arbeide selvstendig og kollektivt med aktuelle temaer knyttet til folkehelse og livsmestring både på praktisk og teoretisk nivå.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har inngående innsikt i faglige problemstillinger og kan drøfte disse i lys av folkehelse og livsmestringsproblematikk i skolen.
- kan skape bevissthet om muligheter for dialog og samhandling med elever, kollegiet og foresatte i et tverrfaglig samarbeid rettet mot folkehelse og livsmestringstematikk.
- kan utforske komplekse situasjoner og problemstillinger i praksisfeltet og bidra med nytenkning i skolens helsefremmende arbeid rettet mot folkehelse og livsmestring.
- har kompetanse som kan bidra til nytenking rettet mot velferdsutvikling og livskvalitet på individ, gruppe-, system og samfunnsnivå.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er samlingsbasert og tilrettelagt med tanke på at det kan kombineres med arbeid. Dette sammenfaller med krav som UDIR stiller for lærere for å få delta i «kompetanse for kvalitet». Deltakeres praksiserfaringer står sentralt i emnet. Læringsformene og aktivitetene foregår gjennom dialogbasert undervisning som innebærer aktiv deltakelse fra kandidatene og faglærere. Det legges til rette for refleksjoner og diskusjoner som gir anledning for at kandidatene kan bidra med egne erfaringer. I arbeidet med emneoppgaven får kandidatene anledning til å arbeide med selvvalgte problemstillinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave med en kort tekst som presenteres muntlig på samling
- Obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Skriftlig emneoppgave. Emneoppgaven skal inneholde en beskrivelse og drøfting av et selvstendig praktisk-pedagogisk prosjekt som skal gjennomføres ved egen arbeidsplass. Prosjektet skal sees i sammenheng med forskningsbasert kunnskap og relevant fagkunnskap som gjennomgås i kurset. Karakterskala bestått/ikke bestått.
Obligatorisk aktivitet:
Obligatorisk oppgave med en kort tekst som presenteres muntlig på samling (og som er en forberedelse til eksamen).
Obligatorisk oppmøte på samling (80%)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk - videreutdanning (FJPED)
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Psykologi
- Rådgivning
- Spesialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig emneoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig emneoppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"