Emne - Interkulturell rådgivning - PED6040
PED6040 - Interkulturell rådgivning
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Interkulturell pedagogikk tar utgangspunkt i fellesskolen som viktig inkluderingsarena. Utdanningspolitiske bestemmelser, likeverdsprinsippet og likeverdig opplæring utgjør en sentral kontekstuell ramme. Etiske og verdiladede problemstillinger knyttet til tilhørighet, flerspråklighet, flerkulturell oppvekst, anerkjennelse, relasjoner, interkulturell kommunikasjon/veiledning og sosialisering blir vektlagt. Emnet vektlegger kunnskap om forhold som skaper, forsterker og reproduserer sosiale forskjeller og psykososiale vansker, atferdsvansker og utenforskap i skolen. Interkulturell pedagogikk vektlegger kunnskap om tilpasset opplæring, pedagogisk tilrettelegging og utredningsprosesser i mangfoldige skolekontekster. Hovedmålet er profesjonsutøvere med etisk og kulturell selvinnsikt, selvbevissthet, evne til kritisk refleksjon og nyskaping i møte med etiske dilemmaer, verdikonflikter og interkulturelle møter. Modulen bygger på et helhetlig og interkulturelt pedagogisk grunnsyn.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- Har inngående innsikt i kritiske perspektiver på interkulturell kommunikasjon, flerkulturell oppvekst, flerspråklighet, tilhørighet, kommunikasjon og relasjoner i mangfoldige pedagogiske kontekster
- Har inngående kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i interkulturelle kontekster.
- Har kunnskap om integrering, inkludering, forskjell, likeverd, utenforskap og privilegier i pedagogiske kontekster
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan analysere synlige og usynlige forskjellskapende mekanismer med hensyn til elevmangfold, ulikheter i oppvekstsvilkår og likeverdig opplæring
- Kan anvende kritisk refleksivitet om egen forforståelse og posisjon og anvende innsikten i samhandling med elever, foresatte og samarbeidspartnere
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kan analysere hverdagsprosesser for å skape bevissthet om muligheter for dialog og samhandling med elever, foreldresamarbeid og i tverrfaglig samarbeid
- Kan utforske komplekse situasjoner og problemstillinger i praksisfeltet og bidra med nytenkning i møte med mangfold i skolen
Læringsformer og aktiviteter
- Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser.
- Kritisk refleksjon av praksiserfaringer og problemorientert læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
- To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og på seminarene i samlingene.
- Emnet kan bli avlyst eller endret dersom det er få søkere
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse på samling (80 %)
- Refleksjonsnotat
- Refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- Godkjente arbeidskrav
- Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst
Karakterskala A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
2 års relevant arbeidserfaring
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"