Emne - Karriereveiledning - PED6039
PED6039 - Karriereveiledning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 40/100 | 1 timer | E | |
Oppgave | 60/100 |
Faglig innhold
Emnet introduserer ulike teoretiske perspektiver på karriereveiledning og hvordan dette kan legge til rette for barn og ungdoms opplevelse av livsmestring. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til hvordan karriereveiledning kan myndiggjøre barn og ungdommer. Emnet vil legge spesielt vekt på teori om hvordan man kan legge til rette for utvikling av selvinnsikt, valgkompetanse og refleksjon over hvordan livsbetingelser og ulike forutsetninger påvirker valg av utdanning og yrke.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har inngående kunnskap om:
- teoretiske perspektiver på karriereveiledning og livsmestring.
- endringer i samfunnets utdannings-, yrkes- og arbeidsliv-strukturer både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
- Individuelle og samfunnsmessige faktorer med betydning for utdannings- og yrkes-valg (for eksempel sosioøkonomisk bakgrunn, funksjonsnedsettelse, kjønn og etnisitet).
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kombinere ulike metoder og verktøy i karriereveiledning.
- videreutvikle egen evne til å veilede barn og ungdom for økt selvinnsikt og valgkompetanse.
- kritisk anvende teoretiske perspektiver som beskriver hvordan elevenes forutsetninger og bakgrunn påvirker muligheter innen utdanning og skole.
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- analysere utfordringer og utviklingstrekk i samfunnet som påvirker karrierevalg i den mangfoldige skolen.
- kritisk vurdere ulike karriereveiledningsverktøy.
- integrere kunnskaper og ferdigheter om karriereveiledning på både individ-, gruppe- og system-nivå.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger, dialoger, samarbeidsøvelser, arbeid med case og gruppeprosesser.
- Erfaringsbasert læring inngår i studiet, med hovedfokus på samarbeidsrelasjoner og samarbeidsmuligheter i mangfoldige kontekster.
- Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på Blackboard.
- To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis som karriereveileder knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes bestått/ikke bestått og responsarbeidet foregår nettbasert, på Blackboard, mellom samlingene.
- Emnet kan bli avlyst eller endret dersom det er for få søkere
Obligatoriske aktiviteter
- 2 arbeidskrav
- Obligatorisk deltakelse
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- Godkjente arbeidskrav
Avsluttende eksamen:
- Oppgave teller 60%
- Muntlig eksamen teller 40%
Karakterskala A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Anbefalte forkunnskaper
PED 6031
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
2 års relevant arbeidserfaring
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 40/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"