Emne - Sosialpedagogikk - PED6036
PED6036 - Sosialpedagogikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet introduserer en helhetlig forståelse av sosialpedagogikk i en mangfoldig og flerkulturell skole. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til skolen som inkluderingsarena. Emnet vektlegger kritisk refleksjon om sosial ulikhet og fattigdom, forholdet mellom samfunnets idealer for skolen, skolens mandat, sosiale relasjoner og pedagogiske praksiser. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av profesjonell kompetanse knyttet til endringsarbeid og antidiskriminerende og sosialpedagogisk arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om:
- teori og praksis rundt endrings- og utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogiske prinsipper og praksis.
- kritisk pedagogikk og antidiskriminerende perspektiver
- ekskluderings- og inkluderingsmekanismer i skolen og samfunnet.
- hvordan relasjonskompetanse kan fremme inkludering, fellesskap, empati og tilhørighet i flerkulturelle skoler og klasserom
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kombinere innsatser av betydning for sosial tilhørighet og mestring på individ-, gruppe- og system-nivå.
- videreutvikle egen evne til å inngå, vedlikeholde og skape anerkjennende relasjoner med ulike grupper barn og ungdom.
- kan anvende ulike metoder knyttet til sosialpedagogisk arbeid i en mangfoldig skole.
- kan analysere synlige og usynlige maktmekanismer i forhold til elevmangfold og ulikheter i oppvekstsvilkår
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- kritisk vurdere hvordan barn og ungdoms individuelle egenskaper og sosiale kontekster påvirker deres psykosoiale læring og utvikling
- Kan gjøre etiske vurderinger med hensyn til spesialpedagogisk arbeid
- analysere og anvende kunnskap om interkulturell kommunikasjon
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og prosessarbeid knyttet til gjennomføring av en sosialpedagogisk aksjon.
- Erfaringsbasert læring inngår i studiet.
- Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på Blackboard.
- To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis og gjennomfører en sosialpedagogisk aksjon. Arbeidskravene vurderes som bestått/ikke bestått.
- Emnet kan bli avlyst eller endret dersom det er få søkere
Obligatoriske aktiviteter
- Tre samlinger
- 2 arbeidskrav
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- Godkjente arbeidskrav
- Avsluttende eksamen: Prosessuell eksamensrapport der studentene utvikler, redegjør og drøfter en sosialpedagogisk aksjon ved egen arbeidsplass
Karakterskala A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
Minst 2 års relevant arbeidserfaring
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6252 | 15.0 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Rapport
100/100
Utlevering
13.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"