course-details-portlet

PED6031 - Rådgivning i et mangfoldig samfunn

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet introduserer masterstudiets grunnperspektiv på ulike tradisjoner og metoder i veiledning og rådgivning. Utviklingstrekk i samfunnet, utvikling av egen rolle og funksjon og konsekvenser for rådgivningsfeltet både i og utenfor skolekonteksten blir vektlagt. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til rådgivning på individ, gruppe- og systemnivå. Emnet vil legge spesielt vekt på betydning av selvinnsikt, relasjoner, tilstedeværelse, kommunikasjonsferdigheter og profesjonsetiske problemstillinger i rådgivning i et teknologisk og komplekst samfunn. Ulike perspektiver på mangfold blir sett i sammenheng med skapelsen av barn og ungdoms identitet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har avansert kunnskap om:

  • samfunnsmessige endringer av særlig betydning for profesjonsutøvelsen
  • tradisjoner og teoretiske perspektiver i veiledning og rådgivning
  • mangfold, flerkulturalitet, maktforhold og etiske utfordringer og dilemmaer i veiledning og rådgivning
  • Betydning av profesjonsutøverens tilstedeværelse for utvikling av selvinnsikt og empati

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kan anvende relevant teoretisk og forskningsbasert kunnskap i utøvelse av eget arbeid som rådgiver
  • videreutvikle og analysere egen praksis som rådgiver
  • kan anvende teori om kommunikasjon og relasjon i veilednings- og rådgivning

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kan kritisk vurdere egen rolle og funksjon som rådgiver og veileder
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på en etisk og refleksiv måte
  • ​kan vise samarbeidsevne og ansvarlighet i rollen som veileder/rådgiver
  • utvikle selvinnsikt og bevissthet om egen posisjon i møte med elever i ulike kontekster

Læringsformer og aktiviteter

  • Samlingsbasert undervisning.
  • Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser.
  • Erfarings basert og refleksiv læring inngår i studiet.
  • Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
  • To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis som rådgiver/veileder knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og i samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Tre samlinger
  • 2 arbeidskrav

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:

  • Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
  • 2 refleksjonsoppgaver som mellomarbeid mellom samlingene. Disse oppgavene er obligatoriske aktiviteter som blir vurdert godkjent-ikke godkjent
  • Avsluttende eksamen: Prosessuell fagtekst/semesteroppgave

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 1 (KRÅD1)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)

Forkunnskapskrav

Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet

2 års relevant arbeidserfaring

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU