Emne - Rådgivning i et mangfoldig samfunn - PED6031
PED6031 - Rådgivning i et mangfoldig samfunn
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet introduserer masterstudiets grunnperspektiv på ulike tradisjoner og metoder i veiledning og rådgivning. Utviklingstrekk i samfunnet, utvikling av egen rolle og funksjon og konsekvenser for rådgivningsfeltet både i og utenfor skolekonteksten blir vektlagt. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til rådgivning på individ, gruppe- og systemnivå. Emnet vil legge spesielt vekt på betydning av selvinnsikt, relasjoner, tilstedeværelse, kommunikasjonsferdigheter og profesjonsetiske problemstillinger i rådgivning i et teknologisk og komplekst samfunn. Ulike perspektiver på mangfold blir sett i sammenheng med skapelsen av barn og ungdoms identitet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har avansert kunnskap om:
- samfunnsmessige endringer av særlig betydning for profesjonsutøvelsen
- tradisjoner og teoretiske perspektiver i veiledning og rådgivning
- mangfold, flerkulturalitet, maktforhold og etiske utfordringer og dilemmaer i veiledning og rådgivning
- Betydning av profesjonsutøverens tilstedeværelse for utvikling av selvinnsikt og empati
Ferdigheter
Studenten kan:
- kan anvende relevant teoretisk og forskningsbasert kunnskap i utøvelse av eget arbeid som rådgiver
- videreutvikle og analysere egen praksis som rådgiver
- kan anvende teori om kommunikasjon og relasjon i veilednings- og rådgivning
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kan kritisk vurdere egen rolle og funksjon som rådgiver og veileder
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på en etisk og refleksiv måte
- kan vise samarbeidsevne og ansvarlighet i rollen som veileder/rådgiver
- utvikle selvinnsikt og bevissthet om egen posisjon i møte med elever i ulike kontekster
Læringsformer og aktiviteter
- Samlingsbasert undervisning.
- Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser.
- Erfarings basert og refleksiv læring inngår i studiet.
- Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
- To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis som rådgiver/veileder knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og i samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Tre samlinger
- 2 arbeidskrav
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- 2 refleksjonsoppgaver som mellomarbeid mellom samlingene. Disse oppgavene er obligatoriske aktiviteter som blir vurdert godkjent-ikke godkjent
- Avsluttende eksamen: Prosessuell fagtekst/semesteroppgave
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 1 (KRÅD1)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
2 års relevant arbeidserfaring
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
13.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"