course-details-portlet

PED6029

Testing og testmetodikk - påbygging

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset bygger på LOGO6311,Testing og testmetodikk, som er en del av erfarings basert profesjonsorientert masterprogram i logopedi på 120 studiepoeng ved NTNU. Kurset bygger også på Ped 6017 som ble utviklet og gjennomført før det ble videreutviklet det til Ped 6027, Testteoretisk kompetanse. Ped 6029 er et påbyggingskurs som sammen med LOGO6311/Ped 6017 utgjør dagens emne Ped 6027, som gir fri tilgang til innkjøp og administrering av Wechlers tester. Etter gjennomført Ped 6029 vil de ferdigstilte kandidatene ha fri tilgang til innkjøp og administrering av Wechlers tester.

Del 1 REPETISJON

  • Generell testkompetanse
  • Tolkningsteori
  • Etikk

Del 2 UTVIKLINGSPSYKOLOGI

  • Kognitiv utvikling: Barnets evne til å lære, løse problemer og generell tilpasning
  • Utvikling av de ulike kognitive funksjoner, inkludert eksekutive funksjoner.
  • Utvikling av sansning og persepsjon.
  • Sosial og emosjonell utvikling: Barnets evne til å interagere med andre og utvikling av selvkontroll.
  • Språkutvikling: Barnets evne til å forstå og bruke språket. Variasjoner i språkutvikling.
  • Utviklingsforstyrrelser: Gjennomgang av typiske utviklingsforstyrrelser Autisme, Asperger, Retts syndrom
  • Psykisk utviklingshemning, spesifikke utviklingsforstyrrelser, språkvansker,lese/skrivevansker, dyskalkuli, adhd 

Læringsutbytte

Kunnskaper Studentene skal;

  • forklare sammenhengen mellom utviklingspsykologi, herunder kognitiv utvikling og generell psykologisk utvikling i testing av barn.
  • Forklare sentrale begreper innen tilknytningsteori, Arv/miljøperspektiver og moralutvikling

Ferdigheter: Studentene skal:

  • Gjøre rede for en del klassiske utviklingsteorier herunder Informasjonsprosesseringsteori, Piagets stadieteori, Sosiokulturelle teorier.

Generell kompetanse Studentene skal:

  • Kunne reflektere og se betydningen av utviklingspsykologiske perspektiver på bruk av tester.

Læringsformer og aktiviteter

3 dagers samling

En testrapport knyttet til Wechlerbatteriet tas med på samlingen. Denne må suppleres med et notat som knytter testrapporten til Utviklingspsykologiske perspektiver i løpet av samlingen. Testrapporten ferdigstilles og godkjennes før man kan gå opp til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte
  • Obligatorisk testrapport

Mer om vurdering

4 timers universitetseksamen/skoleeksamen med hjelpemidler teller 100%

En testrapporte knyttet til Wechlerbatteriet tas med på samlingen. Denne må suppleres med et notat som knytter testrapporten til Utviklingspsykologiske perspektiver i løpet av samlingen. Testrapporten ferdigstilles og godkjennes før man kan gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)

Forkunnskapskrav

  • Det faglige opptaksgrunnlaget er LOGO6311/Ped 6017.
  • Det stilles krav om gjennomsnittskarakteren C eller bedre i det faglige opptaksgrunnlaget.
  • I tillegg kreves minimum 2 års yrkesrelevant praksiserfaring (tilsvarende 100 % stilling) fra Pedagogisk psykologisk tjeneste eller inntilliggende tjenester; tilsvarende godkjent og relevant yrkespraksis.
  • Det stilles krav om gjennomsnittskarakteren C eller bedre i det faglige opptaksgrunnlaget

Kursmateriell

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED6027 7,5 sp Høst 2021
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk