Emne - Testteoretisk kompetanse - PED6027
PED6027 - Testteoretisk kompetanse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 8 timer |
Faglig innhold
Kurset er delt inn i fem deler:
Del 1: Evnetester
Del 2: Generell testkompetanse
Del 3: Tolkningsteori
Del 4: Utviklingspsykologi
Del 5: Etikk
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten skal:
- Kjenne utgangspunktet for evne testene, og hvordan de nyere versjonene knyttes opp mot moderne intelligensteori.
- Kjenne til hva de ulike deltestene måler og hva som er utgangspunktet for aggregering og refortolkning av skårer.
- Kunne definere de ulike psykometriske begrepene som er relevant for testkonstruksjon.
- Ha kjennskap til forskjellen mellom klassisk og moderne test teori.
- Kunne de grunnleggende prinsippene i beslutningsteori slik den anvendes i tolkning.
- Kunne gjøre rede for fallgruver i tolkning.
- Kunne gjøre rede for internasjonale og nasjonale retningslinjer for etisk bruk av testing.
- Forklare sammenhengen mellom utviklingspsykologi, herunder kognitiv utvikling og generell psykologisk utvikling i testing av barn.
- Forklare sentrale begreper innen tilknytningsteori, Arv/miljøperspektiver og moralutvikling.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne ta stilling til og forklare hvordan Wechsler testene er normert og validert.
- Generelt om intelligens: kjenne til noen av definisjonene av intelligens, samt forklare hvorfor begrepet ikke lar seg fange i en enkelt definisjon.
- Kjenne til og beskrive CHC teorien.
- Forstå hvordan en test er konstruert og hvilke krav som stilles, særlig i forhold til psykometriske egenskaper.
- Kunne vurdere i hvilken grad testen gir psykometrisk holdbare skårer.
- Kjenne til prinsipper rundt tolkning beslutningstaking basert på testskårer og kunne definere forskjellene på ipsativ og normativ tolkning.
- Forstå hvordan man utleder slutninger basert på testskårer.
- Kunne rapportere resultater og få en forståelse for hvordan man setter seg inn i en test og de begreper testen måler.
- Forstå og anvende etiske prinisipper slik at en både ivaretar testtakers integritet og faglig bruk av testing, og forstå sammenhengen mellom fag og etikk.
- Gjøre rede for en del klassiske utviklingsteorier herunder Informasjonsprosesseringsteori, Piagets stadieteori, Sosiokulturelle teorier.
Generell Kompetanse
Studenten skal:
- Forstå hvorfor intelligens er et komplisert begrep å forklare og kunne møte ulike holdninger til intelligens på en konstruktiv måte..
- Utvikle holdninger som gjør at en er i stand til å forstå sammenhengen mellom psykometriske ferdigheter og forsvarlig bruk av testing.
- Forstå sammenhengen mellom testtskårer og utarbeidelse av tiltak.
- Utvikle et etisk refleksjonsnivå som gjør at man agerer profesjonelt i tilknytning til bruk av testene.
- Kunne reflektere og se betydningen av utviklingspsykologiske perspektiver på bruk av tester.
Læringsformer og aktiviteter
Samlinger, Blacboard, forelesninger
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på samlingene
- Arbeidskrav mellom samlingene
Mer om vurdering
Eksamen er skriftlig og gjennomføres i etterkant av tredje samling.
Deltakelse på samlingene er obligatorisk
- 1 arbeidskrav gjennomføres før 1. samling:
- 2 arbeidskrav mellom samlingene
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)
Anbefalte forkunnskaper
Ansatt i PP-tjenesten.
Ansatte i tjenester som BUP og HAB kan også vurderes inntatt til dette studiet om de har grunnleggende forkunnskaper.
Det er videre anbefalt at deltakerne har gjennomført kurs og opplæring i administrering av WISC-V eller WPPSI-IV, og at deltakerne selv har gjennomført denne type utredninger før kursstart for størst mulig læringsutbytte.
Forkunnskapskrav
Deltakerne må ha pedagogisk og/eller psykologisk kompetanse på masternivå (120 stp) eller tilsvarende.Det forutsettes videre dokumentert minimum 2 års praksis fra virksomhet der deltakeren har anvendt pedagogisk-psykologisk fagkunnskap.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED6017 | 15.0 | HØST 2015 | |
PED6029 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 15.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL415 Sluppenvegen 14 17 SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 25 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"