course-details-portlet

PED6027 - Testteoretisk kompetanse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 8 timer

Faglig innhold

Kurset er delt inn i fem deler:

Del 1: Evnetester

Del 2: Generell testkompetanse

Del 3: Tolkningsteori

Del 4: Utviklingspsykologi

Del 5: Etikk

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten skal:

  • Kjenne utgangspunktet for evne testene, og hvordan de nyere versjonene knyttes opp mot moderne intelligensteori.
  • Kjenne til hva de ulike deltestene måler og hva som er utgangspunktet for aggregering og refortolkning av skårer.
  • Kunne definere de ulike psykometriske begrepene som er relevant for testkonstruksjon.
  • Ha kjennskap til forskjellen mellom klassisk og moderne test teori.
  • Kunne de grunnleggende prinsippene i beslutningsteori slik den anvendes i tolkning.
  • Kunne gjøre rede for fallgruver i tolkning.
  • Kunne gjøre rede for internasjonale og nasjonale retningslinjer for etisk bruk av testing.
  • Forklare sammenhengen mellom utviklingspsykologi, herunder kognitiv utvikling og generell psykologisk utvikling i testing av barn.
  • Forklare sentrale begreper innen tilknytningsteori, Arv/miljøperspektiver og moralutvikling.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne ta stilling til og forklare hvordan Wechsler testene er normert og validert.
  • Generelt om intelligens: kjenne til noen av definisjonene av intelligens, samt forklare hvorfor begrepet ikke lar seg fange i en enkelt definisjon.
  • Kjenne til og beskrive CHC teorien.
  • Forstå hvordan en test er konstruert og hvilke krav som stilles, særlig i forhold til psykometriske egenskaper.
  • Kunne vurdere i hvilken grad testen gir psykometrisk holdbare skårer.
  • Kjenne til prinsipper rundt tolkning beslutningstaking basert på testskårer og kunne definere forskjellene på ipsativ og normativ tolkning.
  • Forstå hvordan man utleder slutninger basert på testskårer.
  • Kunne rapportere resultater og få en forståelse for hvordan man setter seg inn i en test og de begreper testen måler.
  • Forstå og anvende etiske prinisipper slik at en både ivaretar testtakers integritet og faglig bruk av testing, og forstå sammenhengen mellom fag og etikk.
  • Gjøre rede for en del klassiske utviklingsteorier herunder Informasjonsprosesseringsteori, Piagets stadieteori, Sosiokulturelle teorier.

Generell Kompetanse

Studenten skal:

  • Forstå hvorfor intelligens er et komplisert begrep å forklare og kunne møte ulike holdninger til intelligens på en konstruktiv måte..
  • Utvikle holdninger som gjør at en er i stand til å forstå sammenhengen mellom psykometriske ferdigheter og forsvarlig bruk av testing.
  • Forstå sammenhengen mellom testtskårer og utarbeidelse av tiltak.
  • Utvikle et etisk refleksjonsnivå som gjør at man agerer profesjonelt i tilknytning til bruk av testene.
  • Kunne reflektere og se betydningen av utviklingspsykologiske perspektiver på bruk av tester.

Læringsformer og aktiviteter

Samlinger, Blacboard, forelesninger

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på samlingene
  • Arbeidskrav mellom samlingene

Mer om vurdering

Eksamen er skriftlig og gjennomføres i etterkant av tredje samling.

Deltakelse på samlingene er obligatorisk

  • 1 arbeidskrav gjennomføres før 1. samling:
  • 2 arbeidskrav mellom samlingene

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)

Forkunnskapskrav

Deltakerne må ha pedagogisk og/eller psykologisk kompetanse på masternivå (120 stp) eller tilsvarende.Det forutsettes videre dokumentert minimum 2 års praksis fra virksomhet der deltakeren har anvendt pedagogisk-psykologisk fagkunnskap.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PED6017 15.0 HØST 2015
PED6029 7.5 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 15.11.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL415 Sluppenvegen 14 17
SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 25
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU