Emne - Systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste - PED6026
PED6026 - Systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Følgende temaer vil inngå i kurset:
Samling 1:
Fra systemrettet arbeid knyttet til PP-tjenestens mandat.
Ledelsens rolle
- Etablere arena for endringsarbeid
- Prosjektutviklingsteori
- Endringsprosessen og dens ulike faser.
- Endringsprosessen og dens ulike faser, karakteristika og barrierer.
- Endringsarbeid med vekt på initiering:
- Typer endringsarbeid
- Avklaringbehovet i initieringsfasen.
- Forberedelse, kapasitet, insentiver for endring og erfaring med endringsarbeid.
Samling 2: Kunnskapsledelse, kunnskapsutvikling og læringsprosesser i systemrettet arbeid
- Endringsarbeid med vekt på implementering:
- Fra visjon til praksis
- Kompetanseheving av personalet
- Motstand og likegyldighet - psykologiske-, praktisk-, makt og verdi barrierer
- Kompleksitet, klarhet og behov
- Plan for trening/øving/veiledning
Samling 3: Endringsarbeid med vekt på institusjonalisering/videreføring av arbeid.
- Forutsetninger for å lykkes med videreføringsarbeidet
- Evaluering
- Kompetanseoverføring - planverk
- Fornyelse av arbeidet
- Betydning av aktivitetsterskelen for videreføringsarbeidet og varig effekt
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har tilegnet seg kunnskap om hvilke faktorer som må være på plass for å initiere et vellykket systemrettet arbeid
- har tilegnet seg kunnskap om hvilke faktorer som må være til stede for å sikre vellykket implementering
- har tilegnet seg kunnskap om hvilke systemrettede satsninger som bør og kan videreføres eller ikke.
Ferdigheter
Studenten
- Skal kunne starte opp et systemrettet arbeid og forstå ulike faktorer som er viktig i initieringsfasen
- Skal kunne planlegge gjennomføringen av et systemrettet arbeid og forstå ulike faktorer som er viktig i imlementeringsfasen
- Skal kunne ivareta de ulike faktorene i planverket, som er viktige i endringsarbeid med tanke på vellykket videreføring.
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til å lede oppstart, gjennomføring og videreføring av systemrettet arbeid.
- har utvikletanalytisk kompetanse om sammenhengen mellom initiering, implementering og institusjonalisering.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset består av tre samlinger (totalt åtte dager) og mellomarbeid, og inneholder forelesninger, studentaktivitet og veiledning.
Arbeidsform og arbeidskrav:
Videreutdanningen er samlingsbasert og praksisnær med fleksibel organisering.
Det vil være forpliktende arbeid mellom samlingene med mulighet til veiledning. Gjennomføringen tar utgangspunkt i deltakernes praksiserfaringer og reelle utfordringer knyttet til deres arbeid som ansatte i PPT.
Arbeidskrav 1: Deltakeren tar med seg en case til samling en hvor man antar det er et behov for systemrettet arbeid. Casen beskrives og behovet for endring begrunnes.
Arbeidskrav 2: Deltakeren analyserer og kartlegger behovet for endring i casen mellom første og andre samling
Arbeidskrav 3: Deltakeren utvikler et reelt prosjekt i samarbeid med en styringsgruppe ved organisasjonen (barnehage, skole, kommune, PPT). Prosjektet skriftliggjøres i en prosjektplan.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte (80%)
- Prosjektskisse
- Muntlig fremlegg av plan for endringsarbeid
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Krav om 80 % godkjent oppmøte.
- Krav om ferdig utviklet prosjektskisse som består av tre arbeidskrav og tidsplan for gjennomføring av arbeidet.
- Krav om muntlig fremlegg av plan for endringsarbeidet
Avsluttende eksamen:
- Skriftlig eksamen over tre dager. Omfanget er 10-12 sider. Eksamen er en teoretisk begrunnelse og drøfting for hele eller deler av prosjektskissen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk - videreutdanning (FJPED)
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Forkunnskapskrav
For alle gjelder det at de må være ansatt i PP- tjenesten.
I tillegg må de ha:
- bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga, eller
- bachelor med 2-årig almennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- 3-årig faglærerutdanning, eller
- bachelor med fordypning i psykologi, eller tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Kursmateriell
Dataverktøy eller programvare som skal benyttes:
- Læringsplattformen Black Board og e-post
- Nettressursen SEVU-PPT nett
Bøker:
- Ertesvåg, S. og Roland, P. (2013) Endringsarbeid i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademiske
- Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). New York: Teacher College Press.
- Irgens, E.J. (2011) Dynamiske og lærende organisasjoner Oslo: Fagbokforlaget
- Roald, K. (2012) Kvalitetsvurdering som organisasjonsutvikling. Oslo: Fagbokforlaget.
Digitalt kompendium:
- Domitrovich, C.E.; Bradshaw, C.P.; Poduska, J.M.; Hoagwood, K.; Buckley, J.A. Olin, S. & Ialongo, N.S. (2008). Maximizing the implementation quality of evidence-based preventive interventions in schools: a conceptual framework. Advances in School Mental Health Promotion, 1(3), 6-28.
- Durlak, J.A, & DuPre, E.P. (2008). Implementation matters: a review of research on the influence of implementation on program outcome and the factors affecting implementation. American Journal of Community Psychology, 41, 327-350. doi: 10.1007/s10464-008-9165-0.
- Flashpohler, P.; Duffy, J.; Wandersman, A.; Stillman, L. & Maras, M.A. (2008). Unpacking prevention capacity: an intersection of research-to-practice models and community-centered models. American Journal Community psychology, 41, 182-196. doi: 10.1007/s10464-008-9162-3.
- Greenberg, M.T & Kusche, C.A. (2006).Building social and emotional competence: The PATHS curriculum. Handbook of School safety. From research to practice (s. 395-412). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Holt, D. T., Armenakis, A. A., Harris, S. G., & Feild, H. S. (2007). Toward a comprehensive definition of readiness for change: A review of research and instrumentation. Research in Organizational Change and Development, 16, 289-336.
- Midthassel, U.V.; Bru, E. & Idsøe, T. (2000). The Principal's role in promoting school development activity in Norwegian compulsory schools. School Leadership and Management, 20(2), 147-160.
- Roald K (2020) Lærende møter https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/utvikle-praksis-sammen/
- Thoonen, E. E. J.; Sleegers, P. J.C.; Oort, F. J.; Peetsma, T. T. D. & Geijsel, F. P. (2011). How to improve teaching practice. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496-536.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"