Emne - Sakkyndig vurdering og forvaltning - PED6018
PED6018 - Sakkyndig vurdering og forvaltning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet introduserer studentene for grunnleggende forvaltningsmessige føringer og lovverk sett opp mot tilpasset hjelp og opplæring i barnehagen og skolen, samt sammenhenger og grenseoppganger mellom det ordinære og det spesialpedagogiske tilbudet i barnehage og skole. Det settes søkelys på barnehagen og skolen som system, og hvordan barn- og elevers rettigheter kan ivaretas med tanke på blant annet taushetsplikt og barnets og foreldres medvirkning, i barnets og elevens utvikling og opplæringssituasjon.
Emnet omhandler videre tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen, skolen og PPT. Emnet gir større innsikt i de ulike roller og oppgaver disse institusjonene har både på individnivå, i spesialundervisningen og i systemarbeid i barnehagen og skolen. Samt å utvikle et kritisk og etisk blikk på sakkyndighetsarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studentene har kunnskap om PPT’s rolle og funksjon, samt rådgivningsarbeid i barnehage og skole
- Studentene har kunnskap om relevante lovverk, tauhetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til både det ordinære og det spesialpedagogiske arbeidet
- Studentene har kunnskap om sammenhenger mellom barnehagen og skolens forvaltningsområde og PPT’s veilednings- og sakkyndighetsarbeid.
Ferdigheter
- Studentene har høy grad av profesjonsidentitet og profesjonsetikk
- Studentene har analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPT’s profesjonsutøvelse knyttet til sakkyndighetsarbeid.
- Studentene kan anvende kunnskap om sakkyndighet, lovverk og forvaltningspraksis knyttet til spesialpedagogisk hjelp og sammenhengen mellom det ordinære tilbudet og det spesialpedagogiske tilbudet.
Generell kompetanse
- Studentene kan bidra til at barnehagen og skolen innehar og får relevant og høyt kvalifisert bistand til å videreutvikle og opprettholde tilpasset utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø
- Studentene kan kartlegge, analysere, planlegge og begrunne relevante tiltak sett i lys av ordinær opplæring/utvikling og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
- Studentene kan bidra til kunnskaps- og praksisutvikling utover grunnleggende kunnskap innen relevant lovverk, forvaltning og sakkyndighetsarbeid.
- Studentene har økt kjennskap til PPT og utøvelsen av PP-tjenestens kjerneoppgaver.
Læringsformer og aktiviteter
- Samlingsbasert undervisning
- Forelesninger, seminarer og veiledning.
- Arbeidskravet i emnet består i at alle studentene skal, gjennom en prosess i tre faser (gjennom tre samlinger), utarbeide en sakkyndig vurdering med utgangspunkt i en mal. Malen er knyttet opp mot fokusområdene (dokumentet med fokusområde finner dere i BB). Malen blir gjennomgått på første samling og det vil bli gitt veiledning underveis. I tillegg legges det ut informasjon om alle fasene på Blackboard.
- I første samlingen skal studentene komme med sak som skal være utgangspunktet for en sakkyndig vurdering
- I andre samlingen sender studentene inn den samme sakkyndig vurderingen utredningen bearbeidet i forhold til en mal
- i tredje samlingen leverer studentene inn den samme sakkyndig vurdering ytterligere bearbeidet
- Alle delene av arbeidskravet må gjennomføres og godkjennes før studenten får gå opp til eksamen. Prosessen skal vise en utvikling i forståelse av sakkyndighetsarbeidet.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
- Arbeidskrav 2 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
- Arbeidskrav 3 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
- 80% deltakelse på forelesning
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- Godkjente arbeidskrav
- Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen
Karakterskala A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Anbefalte forkunnskaper
- Være i relevant arbeid
- Ha kjennskap til og/eller erfaring med sakkyndighetsarbeid.
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
2 års relevant arbeidserfaring
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSY6022 | 15.0 | HØST 2012 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"