Emne - Rådgivning og veiledning for PPT - PED6011
PED6011 - Rådgivning og veiledning for PPT
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Målgruppe: Ansatte i PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste). Andre som jobber med pedagogisk psykologisk rådgiving i tilliggende tjenester, hvis ledig plass.
Faglig innhold:
- Veiledning og rådgivning i spennet mellom individ, gruppe og system
- Veiledning og rådgivning i et samfunn i endring
- Ulike perspektiver, tradisjoner og metoder i veiledning og rådgivning
- Kommunikasjon, etikk og makt
- Utvikling av egen rolle og funksjon
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten:
- har spesiell innsikt i samfunnsmessige endringer av særlig betydning for profesjonsutøvelsen i PP
- har særlig kunnskap om systemrettet arbeid på ulike nivå
- har inngående kunnskap om og forståelse for tradisjoner, teoretiske perspektiver og metoder i veiledning og rådgivning
- har bred innsikt i og forståelse for maktforhold og etiske utfordringer og dilemmaer i veiledning og rådgivning
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende relevant teoretisk og forskningsbasert kunnskap i utøvelse av eget arbeid i PPT
- kan planlegge, gjennomføre og analysere rådgivning og veiledning i ulike kontekster
- kan anvende veiledning og rådgivning som redskap for utvikling og læring i skole og barnehage
- kan anvende teori om kommunikasjon og relasjon i veilednings- og rådgivningssamtaler
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon som rådgiver og veileder i PPT
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som profesjonsutøver på en etisk og refleksiv måte
- kan vise samarbeidsevne og ansvarlighet i rollen som veileder/rådgiver
Læringsformer og aktiviteter
Aktiviteter som skal vurderes underveis og som inngår i sluttkarakter:
2 arbeidskrav som mellomarbeid mellom samlingene. Arbeidskravene er en obligatorisk aktivitet som blir vurdert godkjent eller ikke godkjent.
Dette emnet undervises i samarbeid med PED6031, Rådgivning i et mangfoldig samfunn, som er en del av Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom.
Obligatoriske aktiviteter
- Tre samlinger
- 2 arbeidskrav
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- 2 refleksjonsoppgaver som mellomarbeid mellom samlingene. Disse oppgavene er obligatoriske aktiviteter som blir vurdert godkjent-ikke godkjent
Avsluttende eksamen:
- Prosessuell fagtekst/oppgave som bygger på refleksjonsoppgavene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav: For alle gjelder det at de må være ansatt i PP- tjenesten.
I tillegg må de ha:
- bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga, eller
- bachelor med 2-årig almennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- 3-årig faglærerutdanning, eller
- bachelor med fordypning i psykologi, eller
- tilsvarende utdanning (f.eks. sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"