Emne - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon - PED3615
PED3615 - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet legger til rette for forståelse av hvordan pedagogisk praksis binder mennesker sammen, og skaper livsmuligheter under samfunnsvilkår i endring. Emnet undersøker reproduktive prosesser innen områder som familieliv, arbeidsliv, fritid og innenfor det formelle utdanningssystemet. Livet i barnehage, skole og utdanning skapes av de aktørene som i ulike tidsrom oppholder seg der, ansatte så vel som barn, unge og voksne. I tillegg formes pedagogikken også av politiske føringer på nasjonalt så vel som internasjonalt nivå. I dette spenningsfeltet ser vi nærmere på teoretiske perspektiv og empiriske undersøkelser som forklarer hvordan aktørene skaper forståelse og organiserer sine liv i og utenfor institusjonene. Sentralt i studiet er å se nærmere på hvordan institusjonene forholder seg til sosiale klasser og kulturforskjeller for øvrig. Hjem, fritid og utdanning kommer også til å studeres i lys av ulike teorier om makt. Endelig undersøkes mulighetene for å tilrettelegge og utøve det konkrete pedagogiske arbeid i lys av ulike handlingsteoretiske rammeverk.
Læringsutbytte
Målet med emnet er å utvikle kunnskap om pedagogiske prosesser relatert til vekselvirkning mellom strukturer og individer. Studenten skal utvikle inngående kunnskap om og teoretisk innsikt i:
- Betydningen av sosial klasse og kulturforskjeller for pedagogisk virksomhet.
- Samspill og spenninger mellom pedagogisk virksomhet og politikk.
- Hvordan ulike aktørgrupper skaper forståelse og organiserer sine liv i og utenfor institusjonene.
Videre skal studenten utvikle ferdigheter, selvstendighet og nysgjerrighet slik at hun/han skal kunne håndtere sentrale pedagogisk sosiologiske begreper i skriftlig fremstilling.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er fordelt på forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen kan bolklegges.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon og kommentering
Mer om vurdering
Omfanget av hjemmeeksamen er max 15 sider (A4, linjeavstand 1,5, Times New Roman 12 pkt.)
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk, eller annen relevant bachelorutdanning, som for eksempel medievitenskap eller sosiologi. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Til emnet er knyttet et pensum på ca. 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED3612 | 7.5 | HØST 2017 | |
PED3513 | 7.5 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
11.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"