Emne - Læring, motivasjon og sosialt samspill - PED3613
Læring, motivasjon og sosialt samspill
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en fordypning i spørsmål knyttet til motivasjon, sosialt samspill og psykisk helse i skole, arbeidsliv og fritid. Temaene drøftes i lys av utvalgte teorier og relevant forskning. Det vil spesielt bli vektlagt et helsefremmende perspektiv.
Læringsutbytte
Emnet vektlegger å gi studentene teoretisk innsikt, forskningsbasert kunnskap og forståelse av metodiske tilnærminger innenfor feltet.
Gjennom pensumlitteratur, forelesninger og seminar med aktiv deltakelse og selvstendig arbeid skal studentene tilegne seg innsikt i og evne til å drøfte spørsmål som angår:
- motivasjon og selvoppfatning som forutsetning for å leve gode liv.
- sammenhenger mellom sosiale aspekter, holdninger, stereotypier og kjønn, og læring, motivasjon, selvoppfatning og psykisk helse.
Emnet skal gi studentene ferdigheter i:
- å drøfte hvordan teoriene kan brukes i skole, arbeidsliv og fritid.
- å analysere ulike sosiale kontekster og læringsmiljø, og reflektere omkring potensielle forbedringer.
- å tenke kritisk og reflektere om egen motivasjon, læring og atferd.
Læringsformer og aktiviteter
6 timer forelesning og seminar pr. uke, normalt fordelt på 3 + 3 timer. Obligatoriske aktiviteter: Skriftlige innleveringer og/eller muntlige presentasjoner. Obligatoriske aktiviteter oppgis av faglærer i starten av semesteret. Obligatoriske aktiviteter må være bestått før eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig innlevering eller muntlig presentasjon
- Obligatorisk oppmøte på presentasjonene
Mer om vurdering
Retningslinjer og krav til eksamensoppgaven oppgis ved semesterstart.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Til emnet er knyttet et pensum på ca. 1000 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PED3522 | 15 sp | Høst 2015 |
PED3523 | 7,5 sp | Høst 2015 |
Fagområder
- Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Anne Torhild Klomstén
- Astrid Hoås Morin
- Daniel Rocha Brask Schofield
- Frode Stenseng
- Ingvild Røsand
- Pål Kvello
- Silje Skaug Stokke