course-details-portlet

PED3045

Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet bygger på og viderefører kunnskap, teorier og verdier fra PED 3041 eller tilsvarende.

Emnet gir en oversikt over forskningsbasert kunnskap og teorier knyttet til sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet i grunnskole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), herunder identifisering av barn og unge med spesielle behov. En relasjonell eller helhetlig forståelse, hvor barn og unge med spesielle behov ses i lys av kontekst og system, er gjennomgående vektlagt. Sentrale tema er inkluderende læringsmiljøer, lærevansker samt forvaltning og sakkyndighet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studentene har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om læringsmiljø, og læringsmiljøets betydning for elevers læring og utvikling
  • Studentene har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker
  • Studentene har kunnskap om den juridiske, forvaltningsmessige siden av det spesialpedagogiske praksisfeltet, herunder sakkyndighetsarbeid

Ferdigheter

  • Studentene kan reflektere kritisk over faglitteratur knyttet til temaene, formidle og dele refleksjoner med andre, herunder faglærere, medstudenter og veiledere i praksis
  • Studentene kan bruke spesialpedagogisk forskning og teori teoretisk til å velge, formulere, undersøke og analysere spesialpedagogiske problemstillinger
  • Studentene kan ivareta egen faglige utvikling, og samtidig samarbeide med medstudenter for ytterligere utvikling
  • Studentene er aktive deltakere i emnets praksisperiode

Generell kompetanse

  • Studentene kan arbeide selvstendig med faglige problemstillinger
  • Studentene kan samarbeide med andre om faglige problemstillinger
  • Studentene kan begrunne valg, eksempelvis problemstillinger og bruk av teori, med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur og forskning
  • Studentene kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Inntil 10 timer undervisning pr. uke. Det veksles mellom forelesninger og seminar.

Tre ukers praksis i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT/BFT).

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% obligatorisk oppmøte på forelesninger
  • 80% obligatorisk oppmøte på praksis

Mer om vurdering

Mappen består av tre bidrag som skal skrives gruppebasert (gruppestørrelse: inntil 5 personer). Et av bidragene skal være fra observasjonspraksis i BFT/PPT. Det gis to veiledninger per bidrag underveis i semesteret - det kan være skriftlig eller muntlig. Mappen skal ha en individuell kappe/introduksjon som binder de tre bidragene sammen til én mappe. Den skal avsluttes med et individuelt notat med metarefleksjon over samarbeidet de har hatt i gruppene. Mappebidragene skal være omtrent lik i omfang, mellom 8-10 sider. De skal skrives i Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5. Det settes karakter på hele mappen; A-F.

Det gis veiledning av mappene underveis i semesteret (skriftlig eller muntlig). Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Innlevering av mappen (bestående av tre bidrag, kappe/introduksjon og notat med metarefleksjon over samarbeidet de har hatt i gruppene): Uke 21

Forkunnskapskrav

Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.

Kursmateriell

Pensum på ca. 1500 sider.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Spesialpedagogikk