Emne - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet - PED3045
PED3045 - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet bygger på og viderefører kunnskap, teorier og verdier fra PED 3041 eller tilsvarende.
Emnet gir en oversikt over forskningsbasert kunnskap og teorier knyttet til sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet i grunnskole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), herunder identifisering av barn og unge med spesielle behov. En relasjonell eller helhetlig forståelse, hvor barn og unge med spesielle behov ses i lys av kontekst og system, er gjennomgående vektlagt. Sentrale tema er inkluderende læringsmiljøer, lærevansker samt forvaltning og sakkyndighet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studentene har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om læringsmiljø, og læringsmiljøets betydning for elevers læring og utvikling
- Studentene har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker
- Studentene har kunnskap om den juridiske, forvaltningsmessige siden av det spesialpedagogiske praksisfeltet, herunder sakkyndighetsarbeid
Ferdigheter
- Studentene kan reflektere kritisk over faglitteratur knyttet til temaene, formidle og dele refleksjoner med andre, herunder faglærere, medstudenter og veiledere i praksis
- Studentene kan bruke spesialpedagogisk forskning og teori teoretisk til å velge, formulere, undersøke og analysere spesialpedagogiske problemstillinger
- Studentene kan ivareta egen faglige utvikling, og samtidig samarbeide med medstudenter for ytterligere utvikling
- Studentene er aktive deltakere i emnets praksisperiode
Generell kompetanse
- Studentene kan arbeide selvstendig med faglige problemstillinger
- Studentene kan samarbeide med andre om faglige problemstillinger
- Studentene kan begrunne valg, eksempelvis problemstillinger og bruk av teori, med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur og forskning
- Studentene kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Inntil 10 timer undervisning pr. uke. Det veksles mellom forelesninger og seminar.
Tre ukers praksis i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT/BFT).
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte på forelesninger
- 80% obligatorisk oppmøte på praksis
Mer om vurdering
Mappen består av tre bidrag som skal skrives gruppebasert (gruppestørrelse: inntil 5 personer). Et av bidragene skal være fra observasjonspraksis i BFT/PPT. Det gis to veiledninger per bidrag underveis i semesteret - det kan være skriftlig eller muntlig. Mappen skal ha en individuell kappe/introduksjon som binder de tre bidragene sammen til én mappe. Den skal avsluttes med et individuelt notat med metarefleksjon over samarbeidet de har hatt i gruppene. Mappebidragene skal være omtrent lik i omfang, mellom 8-10 sider. De skal skrives i Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5. Det settes karakter på hele mappen; A-F.
Det gis veiledning av mappene underveis i semesteret (skriftlig eller muntlig). Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Innlevering av mappen (bestående av tre bidrag, kappe/introduksjon og notat med metarefleksjon over samarbeidet de har hatt i gruppene): Uke 21
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.
Kursmateriell
Pensum på ca. 1500 sider.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Spesialpedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
100/100
Utlevering
28.11.2024Innlevering
05.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
100/100
Innlevering
23.05.2025
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"