course-details-portlet

PED3045 - Sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet bygger på og viderefører kunnskap, teorier og verdier fra PED 3041 eller tilsvarende.

Emnet gir en oversikt over forskningsbasert kunnskap og teorier knyttet til sentrale arbeidsoppgaver i det spesialpedagogiske støttesystemet i grunnskole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), herunder identifisering av barn og unge med spesielle behov. En relasjonell eller helhetlig forståelse, hvor barn og unge med spesielle behov ses i lys av kontekst og system, er gjennomgående vektlagt. Sentrale tema er inkluderende læringsmiljøer, lærevansker samt forvaltning og sakkyndighet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studentene har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om læringsmiljø, og læringsmiljøets betydning for elevers læring og utvikling
  • Studentene har teoretisk og forskningsbasert kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker
  • Studentene har kunnskap om den juridiske, forvaltningsmessige siden av det spesialpedagogiske praksisfeltet, herunder sakkyndighetsarbeid

Ferdigheter

  • Studentene kan reflektere kritisk over faglitteratur knyttet til temaene, formidle og dele refleksjoner med andre, herunder faglærere, medstudenter og veiledere i praksis
  • Studentene kan bruke spesialpedagogisk forskning og teori teoretisk til å velge, formulere, undersøke og analysere spesialpedagogiske problemstillinger
  • Studentene kan ivareta egen faglige utvikling, og samtidig samarbeide med medstudenter for ytterligere utvikling
  • Studentene er aktive deltakere i emnets praksisperiode

Generell kompetanse

  • Studentene kan arbeide selvstendig med faglige problemstillinger
  • Studentene kan samarbeide med andre om faglige problemstillinger
  • Studentene kan begrunne valg, eksempelvis problemstillinger og bruk av teori, med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur og forskning
  • Studentene kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Inntil 10 timer undervisning pr. uke. Det veksles mellom forelesninger og seminar.

Tre ukers praksis i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT/BFT).

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% obligatorisk oppmøte på forelesninger
  • 80% obligatorisk oppmøte på praksis

Mer om vurdering

Mappen består av tre bidrag som skal skrives gruppebasert (gruppestørrelse: inntil 5 personer). Et av bidragene skal være fra observasjonspraksis i BFT/PPT. Det gis to veiledninger per bidrag underveis i semesteret - det kan være skriftlig eller muntlig. Mappen skal ha en individuell kappe/introduksjon som binder de tre bidragene sammen til én mappe. Den skal avsluttes med et individuelt notat med metarefleksjon over samarbeidet de har hatt i gruppene. Mappebidragene skal være omtrent lik i omfang, mellom 8-10 sider. De skal skrives i Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5. Det settes karakter på hele mappen; A-F.

Det gis veiledning av mappene underveis i semesteret (skriftlig eller muntlig). Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Innlevering av mappen (bestående av tre bidrag, kappe/introduksjon og notat med metarefleksjon over samarbeidet de har hatt i gruppene): Uke 21

Forkunnskapskrav

Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.

Kursmateriell

Pensum på ca. 1500 sider.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Spesialpedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU