Emne - Grunnleggende spesialpedagogiske problemstillinger - PED3041
Grunnleggende spesialpedagogiske problemstillinger
Om
Om emnet
Faglig innhold
I dette emnet vektlegges analyse, forståelse og problematisering av spesialpedagogikkens bidrag til en inkluderende skole. Studentene gis innsikt i idealet om en inkluderende skole, det historiske bakteppet, fagets kunnskapsgrunnlag, verdier, styringsdokument og lovverk. Videre legges det opp til kritisk refleksjon og omkring ulike dilemma knyttet til inkluderingsidealet og elevers ulike forutsetninger og behov, slik som inkluderingens muligheter vs. barrierer, fellesskap vs. individ og normalitet vs. avvik, stigmatisering vs. usynliggjøring av elevenes behov. Studentene gis også mulighet til å reflektere kritisk over betingelser for inkludering på samfunns-, skole, - og elevnivå.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene:
- har inngående kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie
- har inngående kunnskap om sentrale begrep, teorier og forskning innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
- kan anvende kunnskap om lovverk og styringsdokumenter i spesialpedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om ulike perspektiver på inkludering, elevmangfold og elever med spesialpedagogiske behov
- har avansert kunnskap om bredden og kompleksiteten i det spesialpedagogiske feltet
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å forstå og reflektere kritisk over spesialpedagogiske problemstillinger
- har evne til å reflektere selvstendig omkring betingelser for inkludering på ulike nivå i utdanningssystemet
- kan identifisere og analysere ulike dilemma knyttet til inkludering
- kan samarbeide med andre og ta begrunnede valg for spesialpedagogiske arbeidsmåter ment å fremme deltakelse og læring for alle elever i skolen
Generell kompetanse
Studentene
- kan utvise selvstendighet og evne til å innta ulike perspektiv i møte med komplekse spesialpedagogiske problemstillinger
- kan identifisere og reflektere over juridiske og etiske problemstillinger med utgangspunkt i elevnære perspektiv på inkludering
- kan samarbeide med andre om spesialpedagogiske problemstillinger
- kan begrunne valg for spesialpedagogisk praksis med utgangspunkt i sentrale begreper, teori og forskning innenfor det spesialpedagogiske feltet
Læringsformer og aktiviteter
Inntil 10 timer undervisning pr. uke.
Emnets tema formidles gjennom dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser, seminarer og individuelt arbeid.
2 ukers observasjonspraksis i grunnskole.
Obligatoriske aktiviteter
80 % deltakelse i undervisning
80 % oppmøte i praksis
Ett skriftlig arbeidskrav
Praksisrapport
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Obligatoriske aktiviteter
- Ett skriftlig arbeidskrav
- Praksisrapport
- 80 % deltakelse på praksis
- 80% deltakelse på undervisning
Mer om vurdering
Semesteroppgave bestående av individuell fagtekst.
Muntlig eksamen foregår i gruppe med forberedelsestid etter trekking av eksamenstema. Selve eksaminasjonen har en varighet på inntil 45 minutter.
Utsatt eksamen kan være individuell hvis det bare er en oppmeldt student.
Gjentak/forbedring av karakter
Ved eventuelt stryk eller ønske om forbedring av karakter, kan man ta opp den enkelte delvurdering.
Anbefalte forkunnskaper
Se forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Pensum på ca 2000 sider.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SVPED202 | 30 sp |
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Spesialpedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Muntlig eksamen
Til 28.11.2025 Tid 08:15 Varighet 45 minutter