course-details-portlet

PED3041

Grunnleggende spesialpedagogiske problemstillinger

Studiepoeng 30
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet vektlegges analyse, forståelse og problematisering av spesialpedagogikkens bidrag til en inkluderende skole. Studentene gis innsikt i idealet om en inkluderende skole, det historiske bakteppet, fagets kunnskapsgrunnlag, verdier, styringsdokument og lovverk. Videre legges det opp til kritisk refleksjon og omkring ulike dilemma knyttet til inkluderingsidealet og elevers ulike forutsetninger og behov, slik som inkluderingens muligheter vs. barrierer, fellesskap vs. individ og normalitet vs. avvik, stigmatisering vs. usynliggjøring av elevenes behov. Studentene gis også mulighet til å reflektere kritisk over betingelser for inkludering på samfunns-, skole, - og elevnivå.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene:

  • har inngående kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie
  • har inngående kunnskap om sentrale begrep, teorier og forskning innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
  • kan anvende kunnskap om lovverk og styringsdokumenter i spesialpedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på inkludering, elevmangfold og elever med spesialpedagogiske behov
  • har avansert kunnskap om bredden og kompleksiteten i det spesialpedagogiske feltet

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å forstå og reflektere kritisk over spesialpedagogiske problemstillinger
  • har evne til å reflektere selvstendig omkring betingelser for inkludering på ulike nivå i utdanningssystemet
  • kan identifisere og analysere ulike dilemma knyttet til inkludering
  • kan samarbeide med andre og ta begrunnede valg for spesialpedagogiske arbeidsmåter ment å fremme deltakelse og læring for alle elever i skolen

Generell kompetanse

Studentene

  • kan utvise selvstendighet og evne til å innta ulike perspektiv i møte med komplekse spesialpedagogiske problemstillinger
  • kan identifisere og reflektere over juridiske og etiske problemstillinger med utgangspunkt i elevnære perspektiv på inkludering
  • kan samarbeide med andre om spesialpedagogiske problemstillinger
  • kan begrunne valg for spesialpedagogisk praksis med utgangspunkt i sentrale begreper, teori og forskning innenfor det spesialpedagogiske feltet

Læringsformer og aktiviteter

Inntil 10 timer undervisning pr. uke.

Emnets tema formidles gjennom dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser, seminarer og individuelt arbeid.

2 ukers observasjonspraksis i grunnskole.

Obligatoriske aktiviteter

80 % deltakelse i undervisning

80 % oppmøte i praksis

Ett skriftlig arbeidskrav

Praksisrapport

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Ett skriftlig arbeidskrav
  • Praksisrapport
  • 80 % deltakelse på praksis
  • 80% deltakelse på undervisning

Mer om vurdering

Semesteroppgave bestående av individuell fagtekst.

Muntlig eksamen foregår i gruppe med forberedelsestid etter trekking av eksamenstema. Selve eksaminasjonen har en varighet på inntil 45 minutter.

Utsatt eksamen kan være individuell hvis det bare er en oppmeldt student.

Gjentak/forbedring av karakter

Ved eventuelt stryk eller ønske om forbedring av karakter, kan man ta opp den enkelte delvurdering.

Forkunnskapskrav

Som for opptak til master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Kursmateriell

Pensum på ca 2000 sider.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SVPED202 30 sp
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Spesialpedagogikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 60/100 Dato Innlevering 09.12.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Muntlig eksamen
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Fra 27.11.2025
Til 28.11.2025
Tid 08:15 Varighet 45 minutter

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 60/100 Dato Innlevering 04.05.2026 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Muntlig eksamen
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode A Dato 30.04.2026 Tid 08:00 Varighet 45 minutter