Emne - Pedagogiske forskningsmetoder - PED3010
PED3010 - Pedagogiske forskningsmetoder
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 50/100 | |||
Muntlig eksamen | 50/100 | 20 minutter | A |
Faglig innhold
I første del av emnet gis en bred innføring i pedagogiske forskningsmetoder. Dette inkluderer kvantitative tilnærminger, kvalitative tilnærminger, historiske tilnærminger, tekst/diskursanalytiske tilnærminger, litteraturstudie som metode, samt kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for forskningsfeltet og forskningsetikk.
I andre del av emnet gis studentene anledning til å fordype seg i forskningsmetode, både teoretisk og praktisk. Det tilbys parallelle fordypningskurs innen aktuelle forskningsmetoder. Nærmere opplysninger om hvilke fordypninger som tilbys gis ved semesterstart.
Læringsutbytte
Studenten har:
- inngående innsikt i sentrale prinsipper i pedagogiske forskningsmetoder
- spesialisert kunnskap og ferdigheter i kvalitative tilnærminger, kvantitative tilnærminger, samt historiske og tekst/diskursanalytiske tilnærminger
- spesialisert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget til pedagogisk forskning
- kunnskap og ferdigheter i metoden litteraturstudie
- avansert kunnskap om forskningsprosessen og ferdigheter i utforming av forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data
- avansert kunnskap om kvalitetskriterier i forskningsmetodikk og forskningsetikk
- inngående innsikt i valgt fordypning med henhold til design, datainnsamling, analyse og rapportering
Emnet gir grunnlag for å gjennomføre eget mastergradsprosjekt. En av hensiktene med arbeidet i emnet er at det skal være mulig å gjenbruke i masteroppgaven.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning/seminar: 4 timer forelesning/seminar pr. uke i ukene 34-48. Undervisningen kan blokklegges.
Obligatoriske aktiviteter: Minst 80% oppmøte på alle forelesninger.
Arbeidskrav: Arbeidskrav må være bestått før innlevering av eksamen. Antall arbeidskrav avtales ved semesterstart.
Fordypning i forskningsmetode (andre del av emnet): Dersom det melder seg fem eller færre studenter kan det i noen fordypninger bli organisert alternativt undervisningsopplegg.
Obligatoriske aktiviteter
- Minimum 80% oppmøte på alle forelesninger
Mer om vurdering
Eksamen: Oppgave. To oppgaver skal besvares i løpet av semesteret. Breddeoppgaven er muntlig og gjennomføres i uke 43. Fordypningsoppgaven er skriftlig og leveres i uke 49 (inntil 10 sider med 1,5 linjeavstand og Times New Roman).
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Læring i arbeidsliv og samfunn (MVL)
Pedagogikk (MPED)
Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)
Forkunnskapskrav
PED1005 eller tilsvarende. Studenter fra masterprogrammet i rådgivningsvitenskap eller master i læring i arbeidsliv og samfunn kan søke instituttet om å få ta emnet.
Kursmateriell
Pensum på ca 1000-1500 sider.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
50/100
Utlevering
29.11.2024Innlevering
06.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Muntlig eksamen 50/100 A
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
50/100
Innlevering
22.05.2025
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 50/100 A
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"