Emne - Bacheloroppgave i pedagogikk - PED2900
PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Bacheloroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Innføring i teoretisk arbeid og vitenskapelig tenkemåte. Studenten tilegner seg skriftlig og muntlig ferdighet til faglig dialog med forskerfellesskapet, til kritisk avveining, analyse, framstilling og drøfting av teori om aktuelle pedagogiske spørsmål. Utover det gir kurset en valgfri fordypning i et sentralt område i pedagogikken. Tema for bacheloroppgaven er selvvalgt ut i fra en liste som representerer sentrale pedagogiske problemstillinger. Valget av tema må være drøftet med og godkjent av oppnevnt veileder. Et selvvalgt pensum, som studenten kan få råd fra veileder til å velge ut, sammen med eventuell egen datainnsamling, vil utgjøre grunnlaget for utarbeidelsen av bacheloroppgaven.
Læringsutbytte
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
- Evne til å selvstendig skrive en vitenskapelig fagtekst i pedagogikk.
- Inngående kunnskap om sentrale teorier, begreper og forskningsmetodisk tilnærminger i et valgfritt område i pedagogikk.
- Kunne begrunne egne faglige standpunkter innenfor det pedagogiske fagområdet.
- Mestre normer for akademisk skriving med hensyn til kildehenvisning, sitatbruk og oppsett for referanseliste.
- Kunne formulere en faglig pedagogisk problemstilling.
- Gjøre bruk av relevant foreliggende teori, forskningsresultater og eventuelle egne erfaringer for å belyse pedagogiske problemstillinger.
Læringsformer og aktiviteter
Hovedformen i undervisningen er seminarer hvor studentene arbeider både i større temagrupper og i mindre responsgrupper. Veiledning gis i temagrupper, men hver oppgave disponerer tre timer til individuell veiledning. Det gjennomføres også et kurs i akademisk skriving i forbindelse med utformingen av oppgaven. Studenten skal levere inn skriftlige oppgaver som råtekst, prosjektbeskrivelse og statusrapport. Studenten skal også muntlig presentere valgt problemstilling og tenkt gjennomføring av prosjektet i sin temagruppe.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlige innleveringer
- Muntlig presentasjon på seminar
Anbefalte forkunnskaper
PED1005
Forkunnskapskrav
Årsstudiet i pedagogikk (emnene PED1001, PED1002, PED1003, PED1006 og PED1007) eller fullført 3-årig profesjonsutdanning med minimum 30 sp i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED1020 | 15.0 | HØST 2011 | |
PED1010 | 15.0 | HØST 2011 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Bacheloroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Bacheloroppgave
100/100
Utlevering
24.11.2024Innlevering
01.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Bacheloroppgave
100/100
Innlevering
15.05.2025
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"