course-details-portlet

PED2009 - Spesialpedagogiske perspektiver på en skole for alle

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

I lys av spesialpedagogiske perspektiver settes studentene i stand til å analysere, forstå og håndtere komplekse samspillsforhold relatert til elevmangfold og inkludering i skolen. Studentene gis inngående innsikt i idealet om en inkluderende skole, det historiske bakteppet, føringer og lovverk. Videre legges det opp til kritisk refleksjon omkring spennet mellom inkluderingens muligheter og barrierer, individuelle hensyn og fellesskapet, normalitet og avvik. Spesialpedagogikkens (og spesialundervisningens) plass i den inkluderende skole gis særlig oppmerksomhet.

NB! Emnet er under arbeid, så endringer kan forekomme.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Spesialpedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU